Een gekende spermadonor

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Een gekende spermadonor

#1 , 19 mei 2018 10:23

Een vervolg op: viewtopic.php?f=59&t=87805

Heren,
Dames,

Zoals ik reeds in een vorige post vertelde heb ik een Duitse vriendin. Deze vriendin is biseksueel, maar woont momenteel samen met haar vaste vriendin. Beiden zijn werkloos en leven van een ziekenkasuitkering.

Mijn vriendin heeft al jaren een erg grote kinderwens. In samenspraak met haar vriendin is ze ondertussen al een paar jaar op zoek naar een potentiële vader (zowel letterlijk als figuurlijk) voor haar kind.

Ze zit al jaren in een vaste relatie, is niet van plan om haar vriendin te verlaten. Idealiter zoekt ze een man die haar rond de eisprong komt bezoeken, zijn "ding" doet om dan vervolgens weer te verdwijnen. Contact met het kind blijft uiteraard mogelijk. Ergens hoopt ze dat de vader deel wil uitmaken van het kind zijn/haar leven.

Tot voor kort zocht ze voornamelijk haar heil op het internet.

Deze zoektocht is niet zonder succes, tot op heden heeft 2x "prijs" gehad, maar telkens eindigde het in een miskraam. Ook heeft haar vriendin haar recentelijk duidelijk gemaakt niet echt blij te zijin met haar vele dates & onenightstands.

Werken via spermabanken ziet ze echter niet zitten, de kost van een poging ligt over de 300 euro, een bedrag dat ze niet zomaar kan ophoesten.

Tijdens mijn vorige post maakte er iemand de volgende opmerking:
In Nederland bestaat er al een website waar holebikoppels op zoek kunnen gaan naar een donor. Misschien is dat een veel makkelijker parcours. Er zijn ook holebikoppels die in onderlinge afspraak doneren, zodat een spermadonerend homokoppel bijvoorbeeld toch een relationele rol kan spelen in het leven van een kind van een lesbisch koppel. http://www.verlangennaareenkind.nl/sper ... ezocht.htm
Nu vraag ik mij het volgende af. Bestaat er in België een manier waarop een man zijn sperma doneert aan een vrouw (die hij in dit geval dan persoonlijk zou kennen) en dit volgens de regels van een spermabank?

M.a.w. zonder dat ze achteraf achter zijn veren kan gaan zitten ivm. alimentatie en aanverwanten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 19 mei 2018 13:31

Heel kort antwoord NEEN.
Gezien de man de vader is kan op elk moment door elke betrokken partij voor de rechtbank geëist worden dat de vader opgespoord wordt en zijn vaderlijke plichten nl in het bijzonder alimentatie moet betalen.
Daartegenover staat dat hij ook gelijk verblijfsco-ouderschap kan eisen.
Elke overeenkomst waardoor de belangen van het kind geschaad worden zal nietig zijn voor een rechtbank. Dat zijn rechten waar men geen afstand kan van doen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 06 jun 2018 17:30

Op mij komen dit vooral over als "plichten".

Wat als de vader onvermogend is, van een uitkering leeft.

Kan ze dan nog alimentatie eisen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 06 jun 2018 18:42

Uiteraard. Feit van onvermogend te zijn weerhoud de rechter niet om een veroordeling uit te spreken met alle gevolgen van dien.
Alimentatievordering heeft een nogal grote voorrang om betaald te worden.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 06 jun 2018 23:18

OK, maar onvermogend zijn maakt het nogal onmogelijk om te betalen lijkt mij...

Bestaan er trouwens regels/afpraken over te verwachten bedragen?

Terug naar “Andere”