Opname ouders rusthuis / kosten / onderhoudsplicht

ludodd
Topic Starter
Berichten: 20

Opname ouders rusthuis / kosten / onderhoudsplicht

#1 , 29 apr 2018 10:32

Sinds 1 1/2 jaar verblijft onze demente moeder in een rusthuis. Onze vader dient nu eveneens opgenomen te worden in het rusthuis. Zij kunnen niet samen op één kamer vermits de toestand van mijn moeder dit niet toelaat. Mijn vader heeft een pensioen van 1700€ en de kosten van het rusthuis bedragen samen 4500€. Elke maand moet hij dus 2800€ van zijn spaargeld gebruiken. Nog ongeveer 1 jaar en dan is het spaargeld op. Hun huis zal nu verkocht worden. Maar de kans bestaat dat het huis nog niet verkocht zal zijn op het moment dat het spaargeld op is. De maatschappelijk werkster heeft ons medegedeeld dat het OCMW in geen geval zal tussenkomen. De 2 kinderen moeten dus opdraaien voor de kosten. Mijn dubbele vraag : 1) kunnen ze ons dat verplichten? 2) zo ja, kunnen wij deze kosten inbrengen in onze belastingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 29 apr 2018 10:55

Dit is een problematiek waar vele ouderen mee te maken krijgen. Eerste tip: het huis geraakt absoluut verkocht binnen het jaar. Niet gerenoveerd, brengt het misschien minder op: maar raakt wel sneller van de markt omdat de nieuwe trend voor jonge gezinnen is: goedkoop kopen en zelf renoveren naar eigen smaak. bovendien moet er dan ook niets meer in ge-investeerd worden en zijn de financieen beschikbaar. Verhuren kan ook, maar dan moet er waarschijnlijk gerenoveerd worden. Als het huis niet zo snel verkocht wordt als gepland: spreekt u af met uw ouders dat u voorlopig de kosten voor rusthuis voorschiet, maar dat die na de verkoop van de woning terugbetaald worden. U kan bijgevolg deze "lening" fiskaal niet aftrekken. Uiteraard kan het OCMW eisen dat u bijpast: er is een woning en die erft u later als die niet gebuikt zou worden om de rusthuisfactuur te betalen. Het OCMW is er om financieel behoeftige mensen te helpen en uw ouders bevinden zich niet in die situatie.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2018 10:35

Ik zou ook inzetten op snelle verkoop van de woning. Er zijn immers veel gemeenten die ook een leegstandsheffingreglement hebben, dus als de woning x aantal maanden leeg staat, dan kan er een heffing volgen. Die zijn soms best pittig.

Reclame

Terug naar “Andere”