vaderschap ontbinden

ThomasC
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vaderschap ontbinden

#1 , 15 apr 2018 00:15

Hallo,

Ik zit al lange tijd met het idee dat ik op papier niet meer de zoon van mijn vader wil zijn. Hij heeft mij heel mijn jeugd lang diep en zwaar gekwetst en gekweld met zijn drankprobleem. Nu nog is het drankmonster over hem de baas. Hij is dan ook zeer gemeen tegenover mensen die ik graag zie. Daarom hoop ik dat het mogelijk is om niet meer zijn zoon op papier te zijn. Ik wil voor hem mijn naam niet veranderen, daarom deze keuze. Omdat je tegenwoordig bijna alles kan, naam, geslacht, nationaliteit,... veranderen hoopte ik dat dit ook op dit gebied mogelijk is. Is er een bepaalde kostprijs voor deze procedure en waar start ik die?

vriendelijke groeten.

Thomas C.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2018 07:22

Misschien heeft je vader wel dezelfde gevoelens voor jou ...
De enige mogelijkheid die ik dan zie, is je te laten adopteren.
Indien je vader daar ook zo over denkt, heb je een win/win situatie.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 15 apr 2018 23:28

Dan moet het al een volle adoptie zijn.
Dan worden pas alle banden verbroken.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2018 11:04

Of je ergens kan laten registeren dat je je vader niet meer als vader wenst te zien, weet ik niet. Je familienaam veranderen, kan echter wel, maar je moet daarvoor een grondige reden hebben. Of de reden die je hier opgeeeft, zwaar genoeg weegt, kunnen wij niet beoordelen. Je kan meer informatie vragen op het gemeentehuis.

Ook iets om rekening mee te houden: als je vader zou opgenomen worden in een rusthuis en hij kan de factuur niet betalen, hebben kinderen normaal gezien een zorgplicht ten opzichte van hun ouders (ze zullen dus moeten instaan voor een deel van de kosten van het rusthuis). Als je kan aantonen dat je een zwaar verstoorde relatie met je vader hebt, kan je hiervan vrijgesteld worden. Misschien iets om in het achterhoofd te houden en eventueel al een dossier te beginnen aanleggen met bewijsmateriaal van de drankproblemen van je vader en het feit dat er daardoor geen enkele relatie meer is tussen jullie beiden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 16 apr 2018 20:20

Onderhoudsplicht vervalt wanneer er een volle adoptie is gezien dan alle familiale banden doorgesneden worden.

Hangt af of betrokkene al geen contact meer had vanaf zijn minderjarigheid. Indien geen contact of samenwonen bij meerderjarigheid geef ik hem weinig kans.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2018 09:48

Onderhoudsplicht vervalt wanneer er een volle adoptie is gezien dan alle familiale banden doorgesneden worden.
Inderdaad, maar de topic starter spreekt niet over adoptie. Ik denk niet dat er een "andere vaderfiguur" in het spel is, maar dat gewoon de band met de vader wenst te verbreken. In zo'n geval is adoptie geen optie (dat rijmt mooi ;-) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 17 apr 2018 14:15

Daarom is volle adoptie ook de enigste mogelijkheid.
De door TS aangehaalde zaken betreffen enkel TS zelf.
Wat hij wil is iets totaal anders en dat kan alleen op die wijze.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2018 14:36

Wat hij wil is iets totaal anders en dat kan alleen op die wijze.
Het "officiëel ontkennen van de vader" is één aspect van de vraag. Een ander aspect was het wijzigen van de familienaam. Dit kan in principe zonder dat er een adoptie moet plaatsvinden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


Terug naar “Andere”