Broer haalt alles naar zich toe/ beginnende dementie moeder.

DaniëlleMelis
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Broer haalt alles naar zich toe/ beginnende dementie moeder.

#1 , 08 apr 2018 12:27

Mijn broer en ik staan sinds kindsbeen af met getrokken messen tegenover elkaar, vaak met lange periodes van stilzwijgen. Dat is sinds enkele maanden opnieuw het geval na wederzijdse beledigingen via mail. Helaas heeft mijn broer op een brutale manier alles naar zich toegetrokken t.o.v. Mijn moeder, medisch, financieel. Zij is 85 jaar. Ze wilde alleen aan hem toestemming geven, weliswaar onder druk .Ze wil geen ruzie met hem omwille van haar afhankelijke positie : hij woont vlakbij haar en heeft een auto.Na een jaar van onderzoeken (op mijn aandringen) is er een diagnose van 'beginnende Alzheimer..Dat ben ik langs zijdelingse wegen te weten gekomen, want mijn broer heeft intussen een volledige volmacht genomen bij de notaris en laat mij totaal niets meer weten.Bij dokters e.a. Stuit ik op 'het recht op privacy'..Ik heb alleen een klein briefje door haar geschreven, waarin ze haar toestemming geeft aan haar huisdokter om mij in te lichten over haar toestand. Dat schijnt niet voldoende te zijn. Concreet: ik weet niet hoe het echt gaat met mijn moeder, welke beslissingen genomen worden. Etc,,ik moest mij een paar maanden geleden door de zoveelste vriendin van mijn broer laten vertellen waar mijn plaats is t.o.v mijn moeder nl 'buiten', terwijl zij notabene wél meegaat naar de dokter en beslissingen neemt. Ik vind dit zeer oneerlijk en in wezen niet kunnen. Ik had een goede relatie met mijn moeder, maar zij wordt dus misbruikt en opgestookt. Mijn moeder wil aan mij niet tegelijk een volmacht geven omwille van mijn broer. Zij schermt ook met mijn zgn bipolariteit ( waar geen enkel medisch bewijs voor is) en denkt dat ik in dat geval (samen volmacht) naar hartelust geld van haar rekening kan halen. Op hem is geen controle.
Intussen is er geen enkele reden voor mij om aan te nemen dat mijn broer die vol haat en wraak naar mij toe zit en zeer sluw en slim is daar niet naar zal handelen op financieel gebied.
Ik heb ook een 'vermoeden' dat er een aantal maanden geleden 200.000€ van haar rekening is verdwenen (voor de volmacht) . Toen zij verhuisde van haar (verkocht) huis naar een serviceflat heeft mijn broer zonder boe of ba een aantal mooie meubels, een duur tapijt, schilderijtjes etc naar zijn woning verhuisd. Als zij opnieuw verhuist naar een zorginstelling zal zonder enige twijfel hetzelfde gebeuren. Voor mijn moeder ziek werd had zij mij gezworen dat dit alles niet zou gebeuren. Wat staat mij nu te doen. Beginnende dementie schijnt niet aanzien te worden als 'handelingsonbekwaam'. Als ik spreek over de vrederechter wordt ze razend. (En vergeet het weer). Velen raden het ook af en zeggen dat ik zelfs met een bewindvoerder weinig zal opschieten. Ik kan het mij ook niet permitteren om lang te procederen. Sorry voor de uitgebreide uitleg. Ik wil de situatie zo juist en duidelijk mogelijk schetsen. Ben eigenlijk ten einde raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 08 apr 2018 14:59

Verzoek bij de vrederechter neerleggen om de zaken objectief te laten volgen; Wat moet er gebeuren: onderzoek door arts om graad van medische toestand van je moeder te laten diagnosticeren. als er reeds spraken is van beginnende ouderdomsdementie kan met dit dossier de vrederechter alle kinderen samen oproepen om de verzorging en financiele opvolging van je moeder in gezamenlijk akkoord vast te leggen. Er kan één vaste persoon de zaken opvolgen (dat kan je broer zijn) maar jaarlijks zal de vrederechter de boekhouding nakijken. Dan is er geen fraude mogelijk.

willyboy
Berichten: 897

#3 , 08 apr 2018 18:13

Vlug naar vrederechter voor toepassing 488bis .

Reclame

Terug naar “Andere”