Biologische vader

Toplief91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Biologische vader

#1 , 05 apr 2018 15:59

Ik zit nogal in een moeilijke situatie.

Mijn vriend en ik zijn nu al een goed anderhalfjaar samen.
In September 2017 heeft hij ontdekt dat hij de vader is van 1 van de kinderen van zijn broer. Het kind is 4 jaar.
Hij heeft dit nooit geweten, ook de moeder niet, dat door een spijtig voorval 4 jaar geleden, een kind ervan is gekomen. In die periode was zijn broer nog samen met de moeder en mijn vriend jong, dom en dronken.

Zijn broer is ondertussen samen met iemand anders en zij wou perse een dna test doen om het kind van 4 jaar. Daar kwam uit dat zijn broer niet de vader is maar mijn vriend. Grote schok natuurlijk, hij heeft ook al die tijd de seks verzwegen voor zijn broer en voor iedereen natuurlijk. Een grote fout gemaakt dus.

Maar, zijn broer doet ongelooflijk moeilijk. Ook heeft hij het kind van de ene op de andere dag op straat gesmeten, om het cru te zeggen.
Mijn vriend heeft alle verantwoordelijkheid genomen, volwassen proberen handelen, maar zijn broer valt hem agressief lastig, wilt niet praten en etc. Ik begrijp de broer zijn situatie ook maar het kan allemaal op een andere manier
(dit is maar een zeer korte schets van de situatie. Het is nog veel erger)

Nu verschijnt alles voor de rechtbank, maar de broer EIST 25.000 euro van zowel de moeder als mijn vriend.
In de tijd heeft hij het kind erkent en niet aan gedacht dat het kind niet van hem zou zijn dus heeft hij er voor gezorgd als zijn eigen kind, samen met zijn 6 jarige broer.
Nu beweert hij in alle conclusies dat hij altijd twijfelde etc.

Mijn vraag is gewoon, kan hij dit geld eisen? Is dat normaal dat op de ene conclusie staat dat hij nooit twijfelde en op de andere dan weer wel en etc?

Ik hoop op een beetje begrip in deze situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 05 apr 2018 17:18

er is iets vreemds aan dit verhaal. Als broer A en broer B de vader zouden kunnen zijn van een kind, kan het mogelijke verwantschap van beiden bevestigd worden om de eenvoudige reden dat beiden hetzelfde genetische materiaal kunnen dragen. Dus een test kan wel uitwijzen dat de broer A niet verwant is aan het kind; Maar dan is broer B ook niet verwant aan dit kind. De zekerheid dat broer B de vader is, zou overigens alleen kunnen bewezen worden door een Dna-test van broer B. en ik neem aan dat dit niet gebeurd is. En dan zouden er andere feiten aan het licht kunnen komen: bvb. dat A en B maar halfbroers zijn.
Maar wettelijk gezien is broer A dus de wettelijke vader; hij kan en mag zijn kind dus niet "de straat opgooien" ook kan hij géén geld vragen aan wie dan ook. Dus ik ben nogal benieuwd naar wat en hoe dit op de rechtbank zal voorkomen. In mijn opinie (en met wat ik begrepen heb van de geneticaleer) kan niet zomaar besloten worden dat broer B de vader is. Is er nog een 3e persoon mogelijk?

Toplief91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2018 18:16

er is iets vreemds aan dit verhaal. Als broer A en broer B de vader zouden kunnen zijn van een kind, kan het mogelijke verwantschap van beiden bevestigd worden om de eenvoudige reden dat beiden hetzelfde genetische materiaal kunnen dragen. Dus een test kan wel uitwijzen dat de broer A niet verwant is aan het kind; Maar dan is broer B ook niet verwant aan dit kind. De zekerheid dat broer B de vader is, zou overigens alleen kunnen bewezen worden door een Dna-test van broer B. en ik neem aan dat dit niet gebeurd is. En dan zouden er andere feiten aan het licht kunnen komen: bvb. dat A en B maar halfbroers zijn.
Maar wettelijk gezien is broer A dus de wettelijke vader; hij kan en mag zijn kind dus niet "de straat opgooien" ook kan hij géén geld vragen aan wie dan ook. Dus ik ben nogal benieuwd naar wat en hoe dit op de rechtbank zal voorkomen. In mijn opinie (en met wat ik begrepen heb van de geneticaleer) kan niet zomaar besloten worden dat broer B de vader is. Is er nog een 3e persoon mogelijk?

Er is een 2de dna test gedaan en mijn vriend(broer B dat u bedoelt) en hij is de biologische vader. Maar broer A eist 25.000 euro omwille van de kosten en de schade en etc. De rechtbank weet dit natuurlijk ook. Ondertussen verblijft het kind bij mijn vriend en mij. Ookal is het nog niet uitgesproken dat mijn vriend de vaderschap gekregen heeft over het kind. Tot nu toe is broer A nog de wettelijke vader maar hij heeft afstand genomen, hem opzij gezet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 05 apr 2018 20:04

Als broer B zich als vader zal gedragen zal de rechter gezien gedrag broer A wel oordelen dat hij - de biologische vader is en dus een procedure kan opgestart worden om de erkenning ongedaan te maken en broer B ook als wettige vader te erkennen.
Gelet op feit dat broer B wel 'iets' heeft gehad maar nooit wist wat de gevolgen waren zie ik niet direct een rechtbank die gelden toekennen.
Vermoedelijk zelfs niet tgo de moeder.
Voor de rest zie @eylis.

PS er zijn in de Belgische geschiedenis in de zeer recent verleden nog zo'n zake geweest tussen een zekere A v B en een zekere D.B.
Gezien vader B zich steeds als vader heeft gedragen en D ook erkend ... was dit einde van het verhaal.
(voorlopig toch)

Toplief91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2018 20:11

Als broer B zich als vader zal gedragen zal de rechter gezien gedrag broer A wel oordelen dat hij - de biologische vader is en dus een procedure kan opgestart worden om de erkenning ongedaan te maken en broer B ook als wettige vader te erkennen.
Gelet op feit dat broer B wel 'iets' heeft gehad maar nooit wist wat de gevolgen waren zie ik niet direct een rechtbank die gelden toekennen.
Vermoedelijk zelfs niet tgo de moeder.
Voor de rest zie @eylis.

PS er zijn in de Belgische geschiedenis in de zeer recent verleden nog zo'n zake geweest tussen een zekere A v B en een zekere D.B.
Gezien vader B zich steeds als vader heeft gedragen en D ook erkend ... was dit einde van het verhaal.
(voorlopig toch)
Ja absoluut. Mijn vriend heeft op dag 1 dat hij het wist, zijn verantwoordelijkheid opgenomen als vader en het kind opgenomen als ZIJN kind. Nu is het kind gelukkig, heeft alles wat hij nodig heeft en lijdt er ook niet onder.

Bedankt voor de verduidelijking.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 05 apr 2018 20:15

Zaak zit zo wie zo al bij de familierechtbank. Ik denk dat uw vriend best een advocaat neemt om te zorgen dat zijn rechten niet geschaad worden.
Het kind zal zo wie zo een advocaat toegewezen krijgen.

Toplief91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 apr 2018 20:59

Zaak zit zo wie zo al bij de familierechtbank. Ik denk dat uw vriend best een advocaat neemt om te zorgen dat zijn rechten niet geschaad worden.
Het kind zal zo wie zo een advocaat toegewezen krijgen.
We hebben een advocaat hoor maar de zaak word pas op september uitgesproken. Wou gewoon wat meningen hebben of hij hem ongerust moet maken of niet. Vindt dit sowieso al erg dat zijn broer hem wilt pluimen. Hij is enkel en alleen op geld uit en zijn vriendin nog meer.

Terug naar “Andere”