Volmacht rekening

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

Volmacht rekening

#1 , 30 mar 2018 11:24

Beste

Wij hebben, mijn broer en ik, in samenspraak met mijn papa , mijn mama de volmacht van mijn papa zijn rekening afgenomen. De reden hiervoor is dat mijn mama koopziek is en niet met geld kan omgaan. Nu heeft ze het toch zo ver gekregen dat ze geld meegekregen heeft op de bank gewoon op vertoon van mijn papa zijn bankkaart. Ze belt ook dagelijks naar de bank voor te zien wat er nog op de rekening staat. Nochtans hebben wij uitdrukkelijk op de bank gezegd dat dit niet meer. Ik denk wel dat de bank hier al een grote fout maakt. Nu beweert zij dat dit niet mag dat zij geen volmacht heeft over die rekening van mijn papa omdat zij al zo lang getrouwd zijn en dat we dit terug moeten laten aanpassen op de bank want anders gaat zij gerechtelijke stappen ondernemen. Ik wil dit kost wat kost vermijden want dan is het geld binnen de koste keren op en gaan ze in de problemen geraken.
Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groeten
Agna Leunen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 30 mar 2018 13:14

Beste

hier zijn twee verschillende elementen. Wat de bank betreft : het gaat hier om een rekening op naam van vader (dus geen gemeenschappelijke rekening) waarop moeder een volmacht had die ingetrokken werd. De enige die die volmacht kon intrekken was uw vader. Noch u, noch uw broer hebben daar inspraak in. Als uw vader de volmacht introk mag het plaatselijk kantoor geen informatie meer doorgeven. Dien klacht in bij de kantoordirecteur en indien geen gevolg bij de klachtendienst centraal van betrokken bank. Plaatselijk kantoor heeft zich te houden aan de bankvoorschriften.
Wat het juridisch element betreft : gezinsinkomsten zijn gemeenschappelijk, ongeacht op wiens naam of rekening de inkomsten ontvangen worden. De inkomsten dienen in eerste instantie aangewend te worden voor de gezinslasten. In die zin moet er wel mogelijkheid zijn om normaal te leven (weekaankopen enz, maar dat kan ook door vader en moeder samen gebeuren). Als moeder naar famielierechtbank zou stappen dan zal blijken in welke mate zij argumenten heeft die hout snijden. Want wat u koopziek noemt kan iemand anders zeer normaal vinden. We hebben geen zicht op haar 'koopwoede" dus kunnen we daar geen oordeel over vellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 30 mar 2018 13:40

Beste

Bedankt voor je antwoord. Ik ga sowieso de bankdirecteur aanspreken want dit moet gedaan zijn dat ze mijn moeder geld meegeven of haar informatie geven over de rekening van mijn papa. In verband met de koopwoede van mijn moeder. Als je 7000euro (was een kleine erfenis die mijn papa had ontvangen) op 6 maanden kan opkopen plus 2000 euro maandelijks aan pensioen dan denk ik wel da ze een probleem heeft. Als je wekelijks voor 300 euro aan kleren koopt dan heb je wel een probleem denk ik. En waar ik dan het moeilijk mee heb is dat ze liegt over die aankopen. Of ze zegt dat ze dit nooit heeft aangekocht of het was voor iemand anders. De enige moment da mijn moeder gelukkig is, is de moment da ze geld heeft en anders is ze depressief of soms agressief tegenover mijn vader. Ik kom niet meer bij mijn ouders omdat mijn moeder mij op straat heeft gezet. De reden was dat ik hun financiën deed en dus ook alles kan zien van uitgaven op de bank. Nu heb ik nog goei contact met mijn papa en ik kan nog altijd hun verrichtingen volgen van de bank. Dus als ik verdachte uitgaven zie dan geef ik da door aan mijn papa ( mijn moeder heeft zijn bankkaart spijtig genoeg) maar dan zegt ze gewoon da ik lieg of da de bank een fout heeft gemaakt. Papa vraagt wel om de kerk in het midden te houden maar dat is verdomd niet gemakkelijk. Hopelijk heb ik genoeg bewijzen voor als ze moest naar de rechtbank stappen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 30 mar 2018 14:04

Beste

het is natuurlijk zinloos om een volmacht in te trekken en de bankkaart van de vader bij de moeder te laten... Dan doet ze nog altijd haar zin.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 30 mar 2018 14:23

Beste

Dat weet ik ook. Maar dat was de enige oplossing. Ze maakte het leven mijn papa zo zuur dat het niet meer houdbaar was. Ik heb vanalles geprobeerd. Haar wekelijks cash geld geven om boodschappen te gaan doen of wekelijks een bedrag op de rekening te laten staan zodat ze niet meer kon opdoen maar dan stuurde ze mijn papa naar de bank om extra geld te gaan afhalen. Mijn papa is niet meer zo mobiel. Hij mag niet meer met de auto rijden en fietsen gaat ook niet gemakkelijk maar toch stuurde ze dan die man soms door weer en wind naar de bank. Hij durft dan niet nee te zeggen om ruzie te vermijden. Vermits ze mij een half jaar geleden op straat heeft gezet was ze in veronderstelling dat ik mij niet meer aantrok van hun financiën. Het is een paar maanden rustig gebleven tot ik vorig week ontdekte dat er cash geld was afgehaald. Toen ik vroeg aan mijn papa of hij naar de bank was geweest wist hij van niets. Zij was 2 x 50 euro gaan afhalen zonder dat hij dat wist. Toen hij aan haar vroeg of da waar was zei ze eerst nee en nadien zei ze maar 1 x 50 euro dat van die 2de 50euro was niet waar. zelfs als ik de bewijzen zwart op wit heb blijft ze het nog steeds ontkennen. Ze kon het geld ook niet laten zien want dat was ondertussen op en ze kon niet zeggen aan wat ze dit geld had besteed. Die vrouw is gewoon ziek en die moet opgenomen worden maar dat wil mijn papa dan weeral niet. Ik ben soms echt te einde raad want ik zie ook dat mijn papa niet meer gelukkig is maar ik denk na 55 jaar huwelijk dat je niet zo maar alles gaat opgeven.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 30 mar 2018 16:03

Kent u hun huisarts? Daar eens mee gaan praten.
Als er inderdaad sprake is van verspilling (spilzucht) kan de huisarts daar misschien een 'medische' reden voor vinden.
U kan samen met broer en los van vader vrederechter vragen moeder onder bewind te plaatsen. Zodat ze zelf geen betalingen of afhalingen meer kan doen.
Uw vader hoeft daar zelfs niet akkoord mee te zijn. Beter is van wel.
Afspreken met vader en bank dat vader zelf maar weinig geld kan afhalen. Alle grote betalingen zelf doen.

Zelf hadden we (drie kinderen) een volmacht op rekening ll ouder.
Ieder deed een stuk van de taak. Moeder had nog zakgeld maar ging geen grote bedragen meer afhalen op bank - haar limiet was €50.
De vaste betalingen gebeurde door kind 1 - medisch door kind 2 en de financiële zaken (belastingen enz) door kind 3

Ander aspect is na huisarts ook eens te bespreken met vb ziekenfonds ... in welke mate is moeder en vader nog zelfstandig ...er is daar een bepaalde schaal voor (Katzschaal) om te zien in hoeverre ouders nog zelfredzaam zijn.
Het uitgeefgedrag van jullie moeder kan daar een element van zijn net zo goed als het 'zich laten doen' gedrag van vader.

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 01 apr 2018 19:26

Bedankt voor de nuttige informatie. Ga mij zeker informeren met de huisarts en eventueel bij de vrederechter.

Terug naar “Andere”