Vader wil tv in rusthuis

levenskwaliteit
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vader wil tv in rusthuis

#1 , 23 mar 2018 13:54

Sinds januari is mijn vader in een rusthuis geplaatst op medisch advies dokters. Mijn moeder is een zeer dominant persoon die jaar en dag besliste wat er thuis kon en niet. Door zijn beginnende dementie en een bijhorend depressie kan mijn vader daar niet meer mee om.nu had hij de eerste week in het rusthuis een tv en frigo op de kamer. Mijn Moeder heeft die tegen advies in van de zorgende en maatschappelijke werkster laten weghalen omdat zij vindt dat hij die niet nodig heeft. Mijn vader heeft er nochtans al verschillende keren achter gevraagd bij verschillende personen. Hij heeft een b- statuut en heeft voor zover ik kan volgen beslissingsrecht. Toch zetten zij zijn tv niet terug omdat zij denken dat mijn moeder gaat weigeren dit te betalen. Dit gaat over een maandelijkse som voor huur en distributie van 43€ (zielig). Financiële tekorten zijn er zeker niet. Het gaat haar om het feit,en ik citeer “ zolang ik leef zal ik beslissen wat er gebeurt en wat niet en hebt gij u daar niet mee te moeien”. Mijn vader heeft deze kleine zaken blijkbaar nodig om de leefkwaliteit te verhogen. Mijn vraag is dan ook: indien de tv terug geplaatst wordt,mag mijn moeder dan weigeren deze kost te betalen?uiteindelijk gaat het toch om mijn vader zijn pensioen (inkomst +een opleg)hij heeft hier ook voor gewerkt en wij vinden dat hij recht heeft om een volwaardige levensstandaard te krijgen in zijn verzorging. Zij beheert zijn financiële zaken,maar ik neem aan dat zij dat toch moet doen ten dienste en in belang van mijn vader?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 23 mar 2018 16:45

los het anders op: je kan perfect een klein tweedehandsTeeveetje plaatsen met een binnenhuis DVB-T-antenne: dan ontvangt hij de 6 Belgische openbare zenders én de radiozenders. Als hij al dementerend is: is dat overigens beter (niet tevéél posten). Het rusthuis kan hier niets op tegen hebben, want het verbruikt enkel electriciteit. Ps: zo'n antenne kost hoop en al éénmalig 20 euro.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 23 mar 2018 17:10

Zal wel een flatscreen moeten zijn andere TV toestellen zullen niet aanvaard worden.
Zegt duidelijk tegen personeel directie dat u de TV betaald en dat deze niet mag verwijderd worden door moeder.

Als het zo erg is al eens gedacht aan via vrederechter een bewindvoerder aan te stellen?
Of dat de kinderen lasthebber worden en zo steeds in naam van vader optreden - heeft uiteraard gevolgen op verhouding met moeder.

Bespreek de zaak zeker met directie zorginstelling zodat moeder wat 'beteugeld' wordt.

Reclame

Terug naar “Andere”