Recht van contact met mijn vader

Brambilla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Recht van contact met mijn vader

#1 , 05 mar 2018 13:43

Op 18 augustus 2017 vertrok ik naar het buitenland om aldaar een nieuwe start te maken. Mijn vader en moeder beiden nog in leven ( gescheiden ) liet ik hierbij achter. Mijn vader werd echter ernstig ziek en verblijft nu in een RVT. Mijn zus kan het niet verkroppen dat ik het land verliet en dat zij opdraait voor de zorgen van mijn vader. Ik ontving tal van mails met verwijten en bedreigingen. Ze heeft me volledig afgeblokt van gelijk welk contact met mijn vader. Voordien als ik hem een SMS stuurde antwoorde hij heel kort maar de laatste dagen ook niks meer. Bellen naar de RVT brengt niks op want ze hebben opdracht gekregen geen info door te geven via telefoon. Ik ben ervan overtuigd dat mijn vader niet op de hoogte is van mijn zus haar zielige praktijken en het is gezien zijn toestand en leeftijd ook niet opportun hem daarmee te belasten. Volgens mij heeft mijn zus geen enkel recht het contact met mijn vader te boycoten en ik vraag me af of ik hier iets kan aan doen?
Lavast dank om te luisteren
Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2018 14:06

Ik ontving tal van mails met verwijten en bedreigingen.
Bedreigingen kunnen stafbaar zijn, maar ik denk niet dat het u daar om te doen is.
Bellen naar de RVT brengt niks op want ze hebben opdracht gekregen geen info door te geven via telefoon.
Dit is normaal, denk ik. Iedereen kan zo bellen en zeggen "Ik ben zoon / dochter van die of die persoon. Kan je eens wat meer info over zijn / haar toestand geven?". Ik denk dat het net goed is dat een RVT omzichtig omspringt met dit soort vertrouwelijke info.
Volgens mij heeft mijn zus geen enkel recht het contact met mijn vader te boycoten
Daar hebt u gelijk in. Uw zus kan u niet beletten uw vader op te zoeken, te bellen, te SMS-en, etc... Ze kan uw vader ook niet beletten om te antwoorden. Maar als uw vader zelf beslist niet te antwoorden (al dan niet onder invloed van uw zus), kan je daar op zich weinig tegen beginnen.
en ik vraag me af of ik hier iets kan aan doen?
Langsgaan bij uw vader? Als bellen, sms-en, mailen en dergelijke niets opbrengt, denk ik dat uw vader fysiek bezoeken het enige is dat je kan doen.

Momenteel kan je je zus niets ten laste leggen. Het is niet strafbaar dat ze kwaad is op jou. Het is niet strafbaar dat ze je vader probeert te overtuigen dat het beter is dat hij geen contact meer met je heeft. Maar ze kan je niet beletten dat je je vader bezoekt. Zeker niet als je vader zelf hier geen probleem van maakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 05 mar 2018 16:18

Of een aangetekende brief met antwoord / reponse sturen aan uw vader en eentje aan de directie waar u een officieel document bijvoegt waaruit blijkt dat u de zoon bent.
Hebt u hier nog een vriend /vriendin of iemand uit uw familie die u vertrouwd .. laat deze contact nemen met uw vader.
Maak hen lasthebber - https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... NOG1qOieQu.

Dan kunnen ze in uw naam optreden. Kopieer uw eiD op een blad met de tekst van de lastgeving en teken dit in origineel en stuur blad dan naar die persoon die tekent dan ook in origineel en kan dan voor u optreden.

Zelfde scenario eventueel via een notaris of advocaat. Die treden direct op als uw lasthebber. (tegen betaling)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2018 17:12

Tja, da's inderdaad goed om administratieve zaken te kunnen afhandelen, maar als ik het zo lees, wil de TS gewoon terug persoonlijk contact met zijn vader...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Brambilla
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2018 17:22

Beste,

Bedankt voor uw reaktie. Ze heeft vermoedelijk mijn nummer geblokkeerd vandaar ontvangt hij niks meer. Ik zit aan de andere kant van de wereld en eventjes langs komen op bezoek is niet zo evident. Pogingen om via mail iets te vernemen van het RVT met kopie pasport brengen eveneens niks op. Zo zie je maar waar je staat eens ver weg van huis. Ik wens het niemand toe en kan er niks aan doen.
Bedankt Peter

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 05 mar 2018 17:24

Klopt maar gezien hij in buitenland zit en blijkbaar vermoed ik niet zo direct kan langskomen kan hij iemand aanstellen om op een correct juridische wijze toegang te krijgen bij de vader en bij directie rusthuis.
Eens het contact is gelegd of geweigerd kan er een notaris /advocaat worden ingeschakeld.

Best aan de gemeente kan dikwijls al via website een attest geboorte of attest verwantschap opvragen waaruit duidelijk blijkt dat u de zoon bent.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mar 2018 09:47

OK, maar zo heeft de topic starter nog altijd geen contact. Hij kan gegevens over de toestand van zijn vader opvragen, bepaalde administratieve zaken regelen, maar zijn vader spreken? Dan zou de persoon die de TS aanstelt al naar zijn vader moeten gaan, en de TS opballen zodat vader en TS elkaar kunnen spreken. Het is een mogelijkheid natuurlijk, moest de TS hier bijvoorbeeld nog een goede vriend of iets dergelijks hebben die voor hem wil optreden. Als het via een notaris of advocaat moet gebeuren, zal het de TS een aardige duit kosten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 07 mar 2018 00:01

Ziet iemand een andere oplossing?
Op deze wijze heeft de TS wat meer zekerheden en directie van zorginstelling moet de info verstrekken - lastgeving en lasthebber zijn wettelijke wijze van werken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mar 2018 10:11

Ziet iemand een andere oplossing?
Wat het puur sociale contact betreft, denk ik niet dat er een andere oplossing is dan persoonlijk langs te gaan (als blijkt dat de vader niet meer via telefoon of e-mail bereikbaar is), of een goede vriend die nog hier woont, met een volmacht te laten langsgaan om zo een contact via telefoon / skype / whatever, op te zetten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 07 mar 2018 10:51

Klopt natuurlijk en dat weet de topicsteller ook wel.
Maar eventjes overkomen naar BE gaat neilijk als men op een ander continent woont.
Eens als geweten is waarom er geen contact meer is kunnen de volgende stappen genomen worden.

Vader is misschien onder bewindvoering (van de dochter) geplaatst ... allemaal niet geweten dus eerst zo eens proberen en dan kan TS zelf beslissen wat hij gaat doen.

Terug naar “Andere”