Onterechte factuur ontvangen

1972
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onterechte factuur ontvangen

#1 , 05 mar 2018 13:02

Wij hebben een factuur op ons adres ontvangen op naam van een firma die niet op ons adres is gevestigd. Wij zijn zijn particulierenen we hebben ook nooit een dienst gevraagd aan degene van wie de factuur komt. We hebben reeds 2 aanmaningen ontvangen. We hebben de firma reeds per mail en telefonisch gecontracteerd van wie de aanmaningen komen. Telkens zelfde antwoord dat ze het zullen nazien maar tot op vandaag staat de factuur nog steeds op ons adres. Wat kunnen wij hier tegen doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2018 13:12

Als je de factuur heeft ontvangen heeft je NIET onmiddellijk deze aangetekend geprotesteerd ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2018 13:48

Als je de factuur heeft ontvangen heeft je NIET onmiddellijk deze aangetekend geprotesteerd ?
Factuur is niet aan TS gericht. Waarom zou hij/zij deze moeten protesteren?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2018 14:50

Juist was aan een onbekende firma gericht.

Men had al deze brieven moeten terug sturen met de melding onbekend of woont niet op dit adres.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 mar 2018 15:55

Mail of telefoon haalt niets uit. Aangetekend doet me zo iets, met de melding dat een volgende factuur hun een klacht voor staling zal opleveren.
Wat is dat toch hier de laatste tijd. Topic schrijven om te klagen maar een briefje sturen (aangetekend) is teveel gevraagd. Kost waarschijnlijk teveel .

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 05 mar 2018 16:07

Sorry mava, maar een factuur aan iemand anders gericht, daar betaal ik ook geen 5+ € voor.

Ik zorg da'k bewijs heb dat ik de firma op de hoogte gebracht heb (mail). 'k zou het wel es zien dat ze mij dan proberen te dagvaarden voor een schuld waar ik niks mee te maken heb, behalve dat ZIJ door hun eigen fout toevallig mijn adres ingetikt hebben. Geen bestelbon, geen contract, zelfs geen voorafgaandelijk contact ... laat ze maar komen. En inderdaad alle volgende briefwisseling terug in de postbus steken, met "onbekend op dit adres" erbij.

Wel opvallend (net es gekeken): op postnl.nl staat duidelijk wat te doen met verkeerd bezorgde post. Op http://www.bpost.be/ vind je daar helemaal niks van terug. De Post gaat er van uit dat ze nooit post verkeerd bezorgen zeker ? ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 05 mar 2018 16:28

Twee strepen erover met de vermelding onbekend op dit adres - gelieve de kruispuntbank te raadplegen.

Doe dat zelf ook voor u terugstuurt stel dat die firma wel op uw adres staat...dan hebt je pas een probleem.
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl

Mocht dat zo zijn dan vraag je hier maar terug raad ... en we geven u dan de te volgen procedure.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 05 mar 2018 16:50

Er is een verschil tussen verkeerd bezorgde post (ander adres) en post verstuurd naar een fout adres. De fout ligt hier niet bij bpost maar bij de afzender.

Maar ik ben hier met Franciscus en zou gewoon zijn procedure volgen.
Het is uw probleem niet dat de afzender een factuur stuurt naar een totaal fout adres. U had die brief zelfs niet hoeven te openen, net zoals je geen post opent van bv een vorige bewoner. Niks mee te maken.

Heb je de naam van de firma/bestemmeling al eens gegoogeld? Tegenwoordig vind je wel gemakkelijk dergelijke adressen online.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mar 2018 17:15

dien online klacht in bij de economische inspectie.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 mar 2018 17:33

dien online klacht in bij de economische inspectie.
Waarom?
Omdat een brief met een onbekende naam op u adres toe komt ???

Ze vragen niet aan TS om het te betalen, TS had het zelfs niet mogen opendoen en terug geven aan de post als onbekend !
Je doet toch ook geen brieven van een ader open ,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 05 mar 2018 17:55

Niets verbied het open doen -- valt niet onder briefgeheim.
Maar is inderdaad gewoon beter om als onbekend terug te sturen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 mar 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 mar 2018 18:06

Niets verbied het open doen -- valt niet onder briefgeheim.
Neen enkel is briefgeheim voor het personeel van de post zelf, maar normaal doe je toch nooit brieven open als die voor anderen bestemd zijn, ik alleszins niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3293

#14 , 05 mar 2018 18:17

Dat de TS al eens begint met de naam en BTW nummer van het geadresseerd bedrijf te googelen. Bedrijfsgegevens staan online.

Verder weten we niet over welke dienst het hier gaat.
Het foute adres kan ofwel om een simpele vergissing gaan, eventueel ook een bewust fout doorgegeven adres. Dan nog, no worries want niks mee te maken. Mogelijk werkt de administratieve dienst van de schuldeiser niet goed.

Gaat het werkelijk om een frauduleuze vestiging op het adres van de TS dan is dat normaliter OOK online te vinden. Bovendien zou het dan niet bij deze afzender alleen blijven... Dan zou er meer post voor dat geadresseerd bedrijf moeten toekomen.

Laat ons toch eerst de reactie van de TS afwachten vooraleer meer van de zaak te maken dan nodig.

artemis
Berichten: 3293

#15 , 05 mar 2018 18:36

Niets verbied het open doen -- valt niet onder briefgeheim.
Neen enkel is briefgeheim voor het personeel van de post zelf, maar normaal doe je toch nooit brieven open als die voor anderen bestemd zijn, ik alleszins niet.
Toch al wel gedaan hoor.
2x een brief gekregen van de NMBS voor een persoon die niet op ons adres woonde. Bleek om een boete voor zwartrijden te gaan. Persoon had bij de vaststelling beweerd geen IK bij zich te hebben en had simpelweg een fictief adres opgegeven. Één simpel belletje naar de NMBS was genoeg...

Brieven van gerechtsdeurwaarders voor een vertrokken huurder. Die lopen soms hopeloos achterop en bleven tot 6 maanden na effectieve uitschrijving van de schuldenaar nog op dat oude adres bijten, terwijl er allang een nieuwe bewoner was en geen oude domicilie hangende (zelf gecheckt). Zo onprofessioneel van die GDWs maar wel telkens een 'dankjewel mevrouw voor de informatie' en hun geschrijf stopte.

Terug naar “Andere”