Opgenomen telefoongesprek in rechtbank

maren_leben
Topic Starter
Berichten: 26

Opgenomen telefoongesprek in rechtbank

#1 , 28 feb 2018 22:36

Beste

De nicht van mijn vriend zit momenteel in een rechtzaak tegen haar ex-man over het hoederecht van de kinderen.

Haar ex-man heeft mijn vriend een aantal maanden geleden gebeld om over koetjes en kalfjes te praten. Ze kwamen in het verleden ook altijd goed overeen. Uiteindelijk zijn ze in het gesprek ook op het onderwerp van de lopende rechtzaak gekomen. Mijn vriend zou daarin zijn gedacht over de hele zaak gezegd hebben, maar wou zich er verder niet mee bemoeien.

Nu zou (volgens zijn nicht) die ex-man dat bewuste telefoongesprek opgenomen hebben zonder medeweten van mijn vriend. Hij wil dat gesprek nu tegen zijn ex-vrouw gebruiken in de rechtbank.

Onze vraag: mag dat zomaar? Zonder medeweten een gesprek opnemen en dan afspelen in de rechtbank? Is dat geen schending van de privacy? En hoe kunnen we dat eventueel tegenhouden?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2018 22:46

Op zich kan dit. Dit heet de Antigoonrechtspraak, verankerd in art. 32 van VT.Sv.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

maren_leben
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 01 mar 2018 16:15

Bedankt voor uw antwoord. Ik vind het toch opmerkelijk want mijn vriend is geen partij in de rechtzaak. Hij heeft ook gewoon zijn mening gezegd dus als bewijs kan dit toch niet gebruikt worden? Maar hij heeft nu wel ruzie met zijn nicht.

Reclame

Ice
Berichten: 240

#4 , 11 mar 2018 15:44

Volgens mij heeft de ontfutselde mening van een buitenstaander geen relevantie mbt een zaak over hoederecht van de kinderen van dit koppel en zal de rechter dit ook niet toelaten, zeker niet als 'bewijs'....anders kan de ex-vrouw hetzelfde gaan doen? Telefoongesprekken met vriendinnen of vrienden, buren of kennissen opnemen in haar voordeel of in het nadeel van haar ex-man?
Denk en hoop niet dat een rechter zich met zulke wraak en roddel spelletjes bezighoudt?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 11 mar 2018 16:46

en het gaat niet over het hoederecht, maar de verblijfsregeling of de omgangsregeling....

Terug naar “Andere”