Einde bewindvoering en hoe verder handelen met restverschijnselen beroerte

CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Einde bewindvoering en hoe verder handelen met restverschijnselen beroerte

#1 , 19 feb 2018 18:29

Besten,

Mijn partner heeft een zware beroerte gehad waarna ik zijn bewindvoerder goederen ben geworden met zijn zoon als vertrouwenspersoon. Door de beschikking van de vrederechter is mijn partner ook automatisch onbekwaam verklaard.

We hopen dat dit een tijdelijke situatie zal zijn en daarbij heb ik enkele vragen:

1) De bewindvoering kan beëindigd worden door de vrederechter en bij dat verzoek is een omstandige medische verklaring nodig.
Mag je de arts die deze verklaring zal opstellen zelf aanduiden? Ik begrijp dat de vrederechter uiteindelijk zelf een gemotiveerde beslissing zal nemen.

Op dat moment zou de te beschermen persoon terug over (imo) handelsbekwame eigenschappen beschikken MAAR
2) Mogelijk heeft mijn partner op dat moment nog last van
a) afasie, waardoor hij wel alles begrijpt maar soms moeilijk de precieze woorden kan vinden om zich goed en uitgebreid te formuleren. Ja en neen antwoorden is natuurlijk geen probleem
b) moeilijkheden heeft met lezen en/of schrijven door ofwel aantasting zicht, ofwel door slechte motoriek (half verlamd en trillende goede kant), ofwel deze capaciteiten verloren is maar hij ze eventueel terug kan aanleren. Een combinatie van verschillende van deze factoren is niet ondenkbaar.
Kortom, de verstandelijke capaciteiten zijn er dan wel..

3) Hoe kan het nadien administratief verder wat deze beperkingen betreft? Ik denk bv aan volmachten geven aan zoon, zus of broer of mijzelf? Of simpelweg zelf voor iets tekenen als je niet (meer) kan schrijven? Een analfabeet bv is toch ook niet onbekwaam..

4) Wat als de bewindvoering intussen uitgebreid is geworden naar ook de persoon (met mogelijk een andere bewindvoerder voor dat luik dan ikzelf)?
Wordt de beëindiging dan nog moeilijker?

We weten niet wat de toekomst zal brengen maar we proberen wel vooruit te kijken, dat is heel belangrijk voor ons nu in deze moeilijke en onzekere tijden.

Alvast bedankt voor reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CatherineE
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2018 16:46

Ik zie dat er een ander topic over dit onderwerp gaat.
Niemand wat bij te dragen?

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 27 aug 2018 18:05

Wij hadden voor een aangetrouwde nicht, die uiteraard nog voldoende bekwaam en lucide was een lastgeving opgesteld voor mezelf en twee nichten.
Zodat we alle mogelijke zaken voor haar konden regelen wel steeds in overleg.


Eens lezen en lees best de volledige wetgeving
Is nochtans voorzien in de wet.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032130

3 MEI 2003. - Wet tot wijziging van de wetgeving betreffende de bescherming van de goederen van personen die wegens hun lichaams- of geestestoestand geheel of gedeeltelijk onbekwaam zijn die te beheren.
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 31-12-2003 en tekstbijwerking tot 31-12-2003)

Art. 2. Artikel 488bis, b), van het Burgerlijk Wetboek ingevoegd bij de wet van 18 juli 1991 en gewijzigd bij de wet van 8 november 1998, wordt vervangen als volgt :
" Art. 488bis, b). § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats.
De vrederechter kan die maatregel ambtshalve nemen, wanneer bij hem een verzoek werd ingediend als bedoeld in de artikelen 5, § 1, en 23 van de wet van 26 juni 1990 betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke of wanneer bij hem een omstandig verslag wordt ingediend als bedoeld in artikelen 13, 14 en 25 van dezelfde wet. Artikel 7, § 1, van dezelfde wet is in dit geval eveneens van toepassing.
Art. 4. Artikel 488bis, d), van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 18 juli 1991, wordt vervangen als volgt :
" Art. 488bis, d). De vrederechter kan te allen tijde, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de beschermde persoon of van elke belanghebbende evenals van de procureur des Konings of de voorlopige bewindvoerder, bij een gemotiveerde beschikking, een einde maken aan de opdracht van deze laatste, de bevoegdheden wijzigen die hem werden opgedragen of hem vervangen.
De vorderingen vermeld in het voorgaande lid worden bij eenzijdig verzoekschrift ingediend en worden door de verzoeker of zijn advocaat ondertekend. De vrederechter kan verder eenieder horen die hij geschikt acht om hem in te lichten. De voorlopige bewindvoerder behoort in alle gevallen te worden gehoord of opgeroepen.
.../...
En beroep tegen vonnis vrederechter is steeds mogelijk.

Reclame

Terug naar “Andere”