Verblijfprocedure EU-werkzoekende

Nisch
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Verblijfprocedure EU-werkzoekende

#1 , 06 feb 2018 19:01

Beste,

sinds enkele dagen heeft mijn Duitse vriendin het antwoord ontvangen dat ze om haar E-kaart mag gaan. We hebben een brief ontvangen van IBZ ,gedateerd 02/02/2018. Ze is haar aanvraag gestart op 31/07/2017. Ze heeft dus een antwoord ontvangen na 6 maand.

Hier een uittreksel van de pagina Agentschap Integratie en Inburgering:
http://www.agii.be/thema/verblijfsrecht ... rkzoekende

DVZ beslist binnen 6 maanden over je aanvraag
Heb je alle vereiste documenten overgemaakt binnen de termijn van drie maanden, eventueel verlengd met een maand? Dan moet de gemeente je aanvraag onmiddellijk doorsturen naar de DVZ. De DVZ beslist over je aanvraag voor een verklaring van inschrijving binnen zes maanden, vanaf de datum op je bijlage 19. Ofwel weigert de DVZ je aanvraag, ofwel erkent de DVZ je verblijfsrecht.

Wat als de DVZ geen beslissing neemt binnen die termijn? Geen tijdige beslissing van de DVZ staat gelijk aan een erkenning van je verblijfsrecht.


Zoals ik het hier versta, is ze dus automatisch 'goedgekeurd'.


Op de brief die wij hebben ontvangen, staat echter vermeld dat we een status moeten geven van haar gegevens zodat de minister of zijn gemachtigden kan controleren of aan de voorwaarden is voldaan. Wij hebben de eerste keer al alles volgens de regels gedaan en alle bewijzen verstuurd.
Onderaan de brief staat:' Bij gebrek aan bewijzen van bestaansmiddelen, economische activiteiten in België of studie in hoofdactiviteit kan de betrokkene het recht op verblijf verliezen.'

Mijn vraag voor jullie: kunnen ze zomaar beslissen om de E-kaart terug te nemen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nisch
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2018 13:28

Goedemiddag,

ik kan dus mijn vraag zelf beantwoorden: ja ze kunnen haar E-kaart terug afnemen. Na amper 2 weken heeft ze dus een brief van het stadhuis ontvangen dat ze haar E-id moest terug brengen.

Omdat ze zo geschrokken was van hetgeen ze daar allemaal hadden gezegd tegen haar ( zo zei een medewerkster van het stadhuis dat ze hier eigenlijk niets te zoeken heeft, als ze wilt gaan werken in Aken.Ik vermoed dat ze nog nooit gehoord hebben van grensarbeiders), heeft ze de documenten die ze daar heeft ontvangen amper gelezen alvorens te onderteken.

De situatie waarom ze dit bericht heeft ontvangen, is echter heel duidelijk: de papieren met updates over haar situatie, mijn loonfiches,... die ik persoonlijk heb afgegeven aan het stadhuis zijn nooit aangekomen bij de verantwoordelijke van dienst vreemdelingenzaken. Dit is namelijk te lezen in de brief:" Betrokkene legde echter geen bewijsstukken voor aangaande haar huidige situatie. Hierbij moet worden opgemerkt dat de instructies van DVZ uitdrukkelijk melding maken, dat indien betrokkene geen nieuwe bewijsstukken voorlegde, haar recht op verblijf beëindigd kan worden. "

Ik kan tegen deze beslissing wel in beroep gaan bij de raad voor Vreemdelingenbetwistingen maar dat zal wellicht heel wat tijd met zich meebrengen alvorens dit in orde is. Het is heel duidelijk dat de fout niet ligt bij ons want ik heb wel degelijk de papieren afgegeven aan het stadhuis. Ik heb daar jammer genoeg geen bewijs van want toen ik vroeg aan de medewerkster of ik iets moest ondertekenen, zei ze dat dit niet nodig was ( dat is wellicht de fout die ik heb gemaakt).

Ik had heel graag geweten of er misschien iemand hier is die ons wat tips of hulp kan aanbieden want dit begint hier echt een soap te worden...

Dank u !

Reclame

Terug naar “Andere”