Aanstelling bewindvoerder, lasthebber zijnde?

Jasmien
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanstelling bewindvoerder, lasthebber zijnde?

#1 , 04 feb 2018 16:56

Dag iedereen,

Mijn moeder heeft een degeneratieve ziekte met toenemende vergeetachtigheid en verwardheid als gevolg. Vooral het laatste jaar is het verschil opmerkelijk.

Jaren geleden kreeg ik van mijn moeder al de volmacht over haar bankrekening. Uit voorzorg heeft mijn moeder mij in 2016 een notariële volmacht gegeven, zodat ik in staat ben al haar administratie te verzorgen en haar te vertegenwoordigen. Kort gezegd, ik beheer de hele boekhouding als de beste huismoeder. Ik ben ook haar mantelzorger.

Mijn broer had ook een volmacht. Maar wegens zijn hebzucht en misbruik van vertrouwen heeft moeder besloten die volmacht in te trekken. Mijn broer is daarop een zwartmaakcampagne tegen mij gestart en gebruikt tgo. mijn moeder emotionele chantage (b.v. weghouden van zijn kinderen) om zijn zin te krijgen, m.b. een overzicht van alle financiën. Mijn moeder is daar het hart van in en zou graag hebben dat haar kinderen geen ruzie meer maken. Ze vertelt dit ook zo aan de sociale dienst van het ziekenhuis waar ze verblijft.

Nu heb ik een uitnodiging van de vrederechtbank gekregen, waaruit blijkt dat er een verzoekschrift ingediend werd voor de aanstelling van een bewindvoerder over de goederen en/of persoon. Iedere belanghebbende kan zo'n verzoekschrift indienen. De griffier wil niet zeggen wie de initiatiefnemer is. Ik begrijp helemaal niet wat de bedoeling is, gezien ik al lasthebber en mantelzorger ben. Kan het dat ik als bewindvoerder aangesteld zou worden en mijn broer als vertrouwenspersoon?

Eerlijk gezegd ben ik al die strijd en dat gebrek aan vertrouwen moe en ben ik zinnens niet naar de zitting te gaan, noch mededelingen schriftelijk aan de vrederechter te laten geworden. Mijn man echter meent dat dit geen goed idee is. Ook al heb ik professionele verplichtingen waardoor ik me die dag niet kan vrijmaken, mijn man dringt erop aan dat ik - eventueel mits het inschakelen van een advocaat - toch mijn situatie schets, namelijk dat ik uitsluitend in het belang van mijn moeder handel, te goeder trouw. Er kruipt behoorlijk wat tijd en energie in het beheer en als het op de manier van een bewindvoerder of vertrouwenspersoon moet, heb ik er geen zin meer in.

Wat doe ik het best?
Bedankt op voorhand voor jullie wijze raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 04 feb 2018 18:48

Als er zware familie twist is zal de vrederechter een onafhankelijke bewindvoerder aanduiden . Stel je niet teveel voor inzake vertrouwenspersoon . Met veel geluk mag je jaarlijks naar de rekeningen gaan kijken bij de vrederechter . Ga naar het vonnis luisteren . Zo kom je te weten wie aanvrager is . Het mantelzorg zijn heeft niets met vonnis te maken . Opgepast ...tussen aanvraag bewindvoering en vonnis zitten weinig tijd . Voor oproep naar het vredegerecht (als kind) krijg je een aangetekend schrijven . Ga er zeker naar toe .

Jasmien
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2018 23:13

Bedankt voor je antwoord.

Door mantelzorger te vermelden, wou ik eigenlijk gewoon zeggen dat ik veel voor mijn moeder doe: niet alleen het financiële luik, maar ook veel praktische regelingen (verblijfplaats, doktersbezoeken, onderzoeken,...).

Ik ben nog altijd aan het bekomen van de schok dat eender wie zo een verzoekschrift kan indienen. De aangetekende brief had ik dus al ontvangen en inderdaad, het is voor binnen 2 weken. De moed zakt me in de schoenen met het vooruitzicht om daar naartoe te moeten gaan. Ik vind het zo ondankbaar en eigenlijk zelfs beledigend dat er aan mijn handelingen en bedoelingen getwijfeld wordt, zonder eerst eender welk overleg met mij gepleegd te hebben.

Wat zijn de gevolgen als ik niets van me laat horen (per brief) of ik niet aanwezig ben op de afspraak?

Reclame

Terug naar “Andere”