bewindvoerder laten aansltellen, hoe doe je dat en is dit een goede oplossing

swake002
Topic Starter
Berichten: 22

bewindvoerder laten aansltellen, hoe doe je dat en is dit een goede oplossing

#1 , 04 feb 2018 12:14

Beste allen,
Ik zoek raad met betrekking tot het volgende en vraag me af of het een oplossing is een bewindvoerder te laten aanstellen.

Het probleem (enkel de essentie van het verhaal):
Een familielid heeft wat ik een 'verslaving' ga noemen. Deze verslaving zorgt er voor dat de financiële middelen er zeer snel doorgejaagd worden en dat er ondertussen ook een diepe put met schulden is. De partner heeft het lang volgehouden met geld toe te stoppen, maar is er ondertussen ook vandoor want het kan gewoon niet verder. Het familielid heeft ondertussen het eigen huis te koop gezet en een koper gevonden, compromis is getekend. Met het geld van de verkoop kan de put met schulden opnieuw gevuld worden, maar ik vrees dat wat gaat overblijven ook weer zeer snel opgebruikt zal worden ten voordele van de 'verslaving'. En natuurlijk moet er een nieuw onderkomen gevonden worden (huren...) dat ook moet betaald worden.

Dat die 'verslaving' een probleem is weet de persoon in kwestie, maar die persoon denk er niet aan om zich te laten verzorgen/begeleiden/helpen. Wel in tegendeel.

Ik wil die persoon zo snel mogelijk beschermen tegen zichzelf. Hiervoor dacht ik aan een bewindvoerder laten aanstellen. Mijn doel is dat de financiële middelen beheerd worden als een goede huisvader, dat alle facturen/huur door die bewindvoerder worden betaald en dat er dan pakweg wekelijks een leef-bedrag wordt overgemaakt aan het familielid.

Eventueel wil ik het op mij nemen om bewindvoerder te zijn. Eventueel gezamenlijk met een tweede en/of derde persoon. Hoe moeilijk dat ook gaat zijn ivm de relatie met die persoon, ik heb het ervoor over indien het nodig is.

Hoe moet ik aanvragen een bewindvoerder aan te stellen? Hoe lang duurt het voor die aangesteld wordt?

Daarnaast wil ik er natuurlijk ook voor zorgen dat de 'verslaving' verzorgd wordt. Kan ik aan het (vrede-?) gerecht vragen om iemand te verplichten zich laten te verzorgen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding