hoe wettelijke intrest met vermeerdering berekenen

mrb2
Topic Starter
Berichten: 65

hoe wettelijke intrest met vermeerdering berekenen

#1 , 18 jan 2018 14:05

Beste,

Mijn akte bevat volgende clausule:
De overnemer verbindt er zich toe deze oplegsom te betalen in 120 maandelijkse schijven van 500.00 EUR. De schijven zijn betaalbaar en eisbaar telkens de 5e kalenderdag van iedere maand en voor de eerste maal op heden. Indien de maandelijkse betaling niet verricht is op de voormelde vervaldag, zal er op de betreffende verschuldigde maandelijkse betaling van rechtswege een intrest verschuldigd zijn gelijk aan de wettelijke intrestvoet, verhoogd met 3%, berekend tot de volledige betaling van de schuldig gebleven mensualiteit.

De intrest bedraagt 3% op de rente van 2% op 500.00 EUR
500.00 EUR @ 2% is 10.00 EUR
10.00 EUR @ 3% is 0.30 EUR
Zodat de totale dagintrest 10.30 EUR bedraagt.

Na 1 dag te laat betalen, bedragen de intresten 10.30 EUR.
Na 2 dagen te laat betalen, bedragen de intresten 20.60 EUR (= 2 * 10.30 EUR)
Na 10 dagen te laat betalen, bedragen de intresten 103.00 EUR (= 10 * 10.30 EUR)

Mijn vragen zijn als volgt:
1. Klopt mijn veronderstelling / berekening?
2. Is de 5e kalendardag de laatste dag van betaling of de laatste dag dat het geld op mijn rekening dient te staan?
(het kan zijn dat de betaling gebeurt op de 5e dag, maar het bedrag slechts de 7e dag op mijn rekening staat)
3. Kan men onbeperkt blijven wachten om het geld op te eisen (de intresten tikken blijkbaar aardig aan)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2018 14:54

De wettelijke intrestvoet is nu 2 %.
Wat men bedoelt is dat in dat geval een intrest verschuldigd is van 2 + 3 = 5 % per jaar Dus op 500 euro is dit 25 euro per jaar of 0,068493 euro per dag.
Er is pas betaling als het geld op uw rekening staat.
U kan laten uitvoeren en moet niet onbeperkt wachten.

Reclame

Terug naar “Andere”