Bewindvoering gehandicapte dochter

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

Bewindvoering gehandicapte dochter

#1 , 02 jan 2018 08:52

Beste, onze dochter is 17 geworden en heeft een matig mentale handicap en gaat momenteel naar het bijzonder onderwijs.

Wij willen hiervoor bewindvoering in gang te zetten omdat we niet willen dat er van onze dochter, misbruik wordt gemaakt omwille van haar handicap. Zij zal later ook niet echt zelfstandig kunnen wonen ( en ook geen werkzaamheden kunnen verrichten in bv een beschutte werkplaats )

Nu als ouders zijn we gescheiden ( en hebben coöuderschap ).

Ik was het document aan het lezen ikv de aanvraaag voor bewindvoering ( persoon en goederen ) en vroeg me af of het volgende mogelijk is ( om alzo de verantwoordelijkheden te spreiden etc )

Bewindvoering;
Persoon : de moeder
Goederen: de vader
Vertrouwenspersoon:
Persoon: de vader
Goederen : de moeder

Dus afwisselend telkens, zodoende dat bij bewindvoeriing bv over de persoon dit de moeder is en op dat vlak als vetrouwensoersoon de vader is

Kan dit ? En is dit een goed idee? Moeder en vader hebben een zeer goede verstandshouding en wensen dit dan ook samen te doen.

Wat stellen jullie voor ? Of wat zijn de opmerkingen?

Tx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 02 jan 2018 13:20

Beste

Uitzonderlijk kan de vrederechter meegaan in de vraag om vader en moeder als bewindvoerder aan te stellen;
Het lijkt me zinloos om dat nog verder op te delen. Als beiden dat waarnemen moeten beiden ook over alles samen beslissen.
Er is ook geen probleem om dat zo te doen als de verstandhouding goed is.
Primo belet niets dat jullie alles samen bespreken.
Secundo zal er ten aanzien van de vrederechter ook verantwoording afgelegd dienen te worden zodat er ook externe controle is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 02 jan 2018 13:36

OK bedankt voor de feedback

Maar als ik het goed begrijp kan ik het zo noteren zoals hierboven, dus beide ouders bewindvoerder voor één van beide aspecten( want het document kan ik echter maar 1 naam zetten per aspect ( persoon / goederen ) ?

En als vertrouwenspersoon zullen wij dan ook beiden optreden voor die 2 aspecten afzonderlijk

grtn R

Reclame

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 02 jan 2018 14:45

Even verder : ook met vredegerecht even gemaild, blijkbaar kan de vertrouwenspersoon niet dezelfde persoon zijn als persoon vermeld bij bewindvoering.

Dus in mijn geval zouden we willen gaan naar:

Bewindvoering;
Persoon : de moeder
Goederen: de vader
Vertrouwenspersoon:
Persoon: de stiefvader
Goederen : de stiefvader

?

Terug naar “Andere”