éénoudergezin

edelmu7
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

éénoudergezin

#1 , 25 dec 2017 14:18

Ik zit met 1 vraag :
“Hoe kan ik het best afreizen naar het Verenigd Koninkrijk?”

Ik ben vorige keer 1 uur vastgehouden geweest door de douane in Calais met mijn 2 minderjarige kinderen.
Ik ben al 12 jaar alleenstaand ouder van mijn 13-jarige zoon en 11-jarige dochter en heb van de jeugdrechtbank exclusief ouderlijk gezag toegewezen gekregen, wegens complete verwaarlozing vanwege hun biologische vader.
Mijn advocate heeft toen vanalles op fax gezet, wat ons dan toegang tot de overzetboot gaf.
Tijdens 2018 zullen wij met ons 3-tjes (éénoudergezin bestaande uit mezelf als gezinshoofd en 13,5 jarige zoon en 11,5 jarige dochter)opnieuw afreizen via Calais naar London.
Ik had graag reeds een elektronische identiteitskaart willen aanvragen voor mijn dochtertje .
Mijn zoon heeft natuurlijk reeds zijn identiteitskaart.
Een kids-ID hebben mijn kinderen nog nooit gehad, omdat wij een internationaal reispaspoort hadden.
Wat raadt u me aan te ondernemen als voorbereiding?
Ik ga ervan uit dat de douanediensten te Calais nog 1 dossier van ons hebben bewaard, maar toen was de naamswijziging van mijn kinderen slechts in het Belgisch Staatsblad verschenen en was die procedure lopende naar een volledige inschrijving in de registers.
De kinderen dragen nu mijn familienaam en ik vermoed dat men hier al duidelijk kan zien dat het om ‘mijn’ kinderen gaat.
Waar moet ik op letten?
Dien ik een document in het Engels te laten opstellen dat zegt dat ik géén toestemming hoef van de ander ouder, die ontzet werd uit zijn ouderlijke macht?
Zal ik bij onze gemeentediensten het attest van gezinssamenstelling laten opstellen?
Dien ik ook de geboorte-akten op zak te hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 26 dec 2017 17:04

En op die Belgische reispas staat u en de kinderen?
Gezien u reist in de EU volstaat een Kids ID en die is praktischer zeker als de kinderen nu een andere familienaam hebben.
Een attest samenstelling gezin is natuurlijk ook interessant maar niet noodzakelijk.
Douane in Calais was dat bij binnen of buitengaan?
Raar ...maar welke nationaliteit hebben jullie? Want als BE-onderdaan is dat een raar verhaal.

edelmu7
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2017 18:56

de reisagenten zouden beter waarschuwen en meegaan met de tijd waarin we leven. er zijn veel ouders die alleen reizen met hun minderjarig kind.

Reclame

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 dec 2017 20:52

Want als BE-onderdaan is dat een raar verhaal.
Inderdaad.
Toestemming is sowieso nooit nodig om als ouder met je kind te reizen.
http://odos.be/web/2017/06/26/toestemmi ... s-te-gaan/

edelmu7
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 dec 2017 23:38

...

edelmu7
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 dec 2017 23:39

[quote="edelmu7"]Ik zit met 1 vraag :
“Hoe kan ik het best afreizen naar het Verenigd Koninkrijk?”

edelmu7
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2017 23:41

[quote="edelmu7"]Ik zit met 1 vraag :
“Hoe kan ik het best afreizen naar het Verenigd Koninkrijk?”

peperkoek
Berichten: 63

#8 , 27 dec 2017 00:31

Door een kids-id aan te vragen voor uw jongste kind.

U kan ook hun geboorteakte meenemen om het verwantschap te bewijzen.

Terug naar “Andere”