Nationaliteitsaanvraag geweigerd (fout gemeente?)

David1984
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Nationaliteitsaanvraag geweigerd (fout gemeente?)

#1 , 23 dec 2017 17:00

Beste,

mijn echtgenote woont nu reeds meer dan 5 jaar ononderbroken met mij in Belgie.
Ze heeft een nationaliteitsaanvraag ingediend en deze is geweigerd.
De reden gegeven is dat ze op het moment van de aanvraag in het bezit was van een bijlage 15 en niet een kaart F zoals voordie of een F+ zoals nu.
Nu is mijn grootste strzss dat er onderaan de brief ook stond dat ze zich op datum van de aanvraag nog niet kon beroepen op 5 jaar wettig verblijf.
Gedurende 3 maanden was ze in het bezit van een bijlage 115 omdat de gemeente het de moeite niet vond een nieuwe F kaart aan te vragen vermits ze toch een F+ ging krijgen (ze hebben er op de gemeente onderling nog ruzie over gemaakt).
Mijn grootste vrees is nu dat ze opnieuw 5 jaar zal moeten wachten...

Als ik het nog eens herlees dan geven ze 2 redenen op:
-indieningsvoorwaarde niet voldaan want ze was in het bezit van een bijlage 15 op het moment van de aanvraag.
-U kan zich nog niet beroepen op 5 jaar wettig verblijf i nBelgie ( en dit snap ik niet echt tenzij die periode onder bijlage 15 niet telt)


Kan iemand me hier omtrent advies geven?

Ik heb ondertussen al een advocaat gebeld maar de feestdagen zijn er..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 dec 2017 20:00

Weinig uitleg over nationaliteit en wat te veel over bijlagen

David1984
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2017 21:06

Ik heb de nationaliteit vanwege privacy redenen achterwege gelaten, omdat dit toch irrelevant is in de zaak.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 23 dec 2017 21:20

Bijlage 115?
Bijlage 15 wordt afgeleverd voor verschillende redenen ..welke was het voor uw echtgenote?

David1984
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2017 21:59

Dag Franciscus,
ik bedoelde idd 15 maar kon het niet meer veranderen toen ik het zag.

Toen haar F kaart kwam te verlopen gaf de gemmente een bijlage 15 uit, in afwachting van de F+ kaart.
Dit omdat ze van mening waren dat het de moeite niet was een nieuwe F kaart uit te geven voor zo'n korte periode. (zo heb ik het begrepen).
Op het gemeentehuis was hierdoor een discussie ontstaan tussen 2 ambtenaren
Pas nu heb ik geleerde dat je geen nationaliteitsaanvraag kan doen terwijl men in het bezit is van een bijlage 15 .
EN ik vrees nu ook dat die periode van 3 maanden waarop ze een bijlage 15 had ( politie was ondertussen komen checken) het wettig verlijf "gebroken" heeft waardoor ze opnieuw 5 jaar moet wachten...

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 23 dec 2017 22:34

Bij mijn weten wordt een bijlage 15 afgeleverd in volgende gevallen
Hier eens lezen:
http://www.agii.be/thema/vreemdelingenr ... bijlage-15

David1984
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2017 22:38

Beste
Dat heb ik ook gelezen.
In afwachting van de Fplu kaart hebben ze het gegeven omdat het de moeite niet was om nog een F kaart te geven voor zo een kort termijn...
Hun woorden...toen klonk dat logisch want ik ben een leek...
Ze heeft het land nooit langer dan een maand verlaten en werkte toen.
Voor de rva was de bijlag 15 perfect ok
Ik snap het echt niet

berenod
Berichten: 942

#8 , 24 dec 2017 08:46

bijlage F15 wordt afgegeven onder andere tijdens het "Wachten op de afgifte van een verblijfsdocument (artikel 119)".
Dit onderbreekt uiteraard op geen enkele manier haar verblijfsrecht!

Moest dit het verblijfsrecht onderbreken dan zou ze ook haar recht op een F+ kaart verliezen!

Is er trouwens een bepaalde reden waarom nationaliteit zo belangrijk is voor je?
De algemene consensus is dat dit eigenlijk enkel voordelig is wanneer de te naturaliseren persoon afkomstig is van een niet EU land dat weinig rechten tot visa free reizen oplevert.
Met een Belgisch paspoort daarentegen heb je tot zeer veel landen toegang zonder visum.

Uitwijzing naar een ander land van een Belgische onderdaan kan ook moeilijker zijn, laat ons hopen dat dat de reden niet is!

David1984
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2017 09:53

Bedankt voor uw antwoord.
Ze had graag de nationaliteit gehad zodat we in de toekomst een jaar of 2 in het buitenland kunnen gaan werken (in haar geval als universitair docent) en dan ook zonder problemen kunnen terugkomen. Vertrokken we bvb vorig jaar dan stond de teller terug op nul bij terugkomst en is het een hele rompslomp om alle papieren weer in orde te krijgen.

David1984
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2017 10:25

http://www.agii.be/thema/vreemdelingenr ... sprocedure

Volgens deze site is een bijlage 15 enkel geldig in bepaalde gevallen als we het hebben over de periode van 5j voor de nationaliteitsaanvraag.

berenod
Berichten: 942

#11 , 24 dec 2017 13:15

http://www.agii.be/thema/vreemdelingenr ... sprocedure

Volgens deze site is een bijlage 15 enkel geldig in bepaalde gevallen als we het hebben over de periode van 5j voor de nationaliteitsaanvraag.
- Als de minister of de ambtenaar geen beslissing kan nemen over de vernieuwingsaanvraag van de voorlopige machtiging tot verblijf, als je die aanvraag indiende vóór het verstrijken van je huidige machtiging tot verblijf.
Bovenstaande is van tel voor u volgens mij.
Daar zit u volgens mij goed mee.

Ter info, uit uw eerste post maak ik op dat uw echtgenote nu een F+ kaart heeft, met de F+ kaart mag je tot maximum 2 jaar in het buitenland verblijven (termijn waarop het recht tot terugkeer moet uitgeoefend worden).
Je echtgenote moet wel voor haar vertrek dit gaan aangeven aan het gemeentebestuur, waar men haar normaal gezien zonder veel problemen een bijlage 18 zal overhandigen.
Met die bijlage 18 en haar F+ kaart kan ze ten allen tijde binnen een periode van twee jaar terugkomen zonder een nieuw visum aan te vragen.

Voor een gewone F kaart is die termijn slechts één jaar.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 24 dec 2017 23:18

Is ze hier in BE ook verbonden aan een universiteit?

Terug naar “Andere”