Leefloon alleenstaand student

Lisa123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Leefloon alleenstaand student

#1 , 31 okt 2017 14:07

Beste

Sinds afgelopen zomer sta ik op eigen benen als alleenstaand student.
Van mijn 16-21 ben ik geplaatst via Pleegzorg, mijn biologische moeder is een aantal jaar geleden gestorven en met mijn biologische vader heb ik amper contact en een zeer slechte band.
Toen ik deze zomer aanklopte bij het OCMW, volgden een aantal intake gesprekken en sinds kort ontvang ik een leefloon als alleenstaand student. Bij die gesprekken is gevraagd naar mijn familiale situatie, mijn studievoortgang, bankuittreksels, maar nooit naar een erfenis die ik heb ontvangen toen mijn moeder stierf.
De maatschappelijk werker vertelde me dat ze standaard een onderzoek starten naar onderhoudsplicht bij mijn vader, aangezien hij wettelijk verplicht is voor mij in te staan tot 25/26 (dacht ik). Aangezien we elkaar al minstens 5 jaar niet meer hebben gehoord of gezien, zou het me heel sterk verbazen dat hij nu plots wel enige financiële verantwoordelijkheid wil opnemen.
Mijn bezorgdheid is dat hij bij het onderzoek naar onderhoudsplicht zal verwijzen naar de erfenis die ik van mijn moeder kreeg om te vermijden dat hij voor kosten moet instaan. De vraag is, heeft dat invloed op de beslissing die het OCMW heeft gemaakt omtrent mijn leefloon als alleenstaand student?

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2017 14:57

bankuittreksels, maar nooit naar een erfenis die ik heb ontvangen toen mijn moeder stierf
Dus die erfenis staat nergens op een (spaar-)rekening? U hebt dit geld cash thuis liggen of in een kluis in de bank? In ieder geval gaat u gaat serieus in de fout door die erfenis te verzwijgen. Als dit een aanzienlijk bedrag is, zou het OCMW wel eens een stuk van het reeds uitbetaalde leefloon kunnen terugeisen.

Uw zorg is dus zeer terecht en ja, het bedrag van de erfenis kan invloed hebben (ook met terugwerkende kracht) op de beslissing van het OCMW. Als we over € 5.000 spreken zal de invloed klein zijn, als we over €100.000 spreken, zal de invloed groot zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 31 okt 2017 15:35

“Art.22.§ 1. Onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de verjaring, herziet het centrum een beslissing in geval van :1. gewijzigde omstandigheden die een invloed hebben op de rechten van de persoon...Met het oog op een eventuele herziening moet de betrokkene onmiddellijk aangifte doen van elk nieuw gegeven dat een weerslag kan hebben op het hem toegekende bedrag of op zijn situatie als rechthebbende. Met hetzelfde oogmerk moet het centrum geregeld, en minstens om het jaar, nagaan of de toekenningsvoorwaarden vervuld blijven.§ 2. De beslissing tot herziening heeft uitwerking met ingang van de dag waarop de reden is ontstaan die tot de herziening aanleiding heeft gegeven...”(26 MEI 2002. - Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie).

Men mag spaargeld hebben om toch leefloon te trekken. Leefloon is een inkomen dat gegeven wordt als er geen andere bron van inkomen is.
Geld hebben door een erfenis zijn geen inkomsten, enkel de intresten etc van dat kapitaal zijn inkomsten.
ik lees hier het volgende geplaatst door wanton: viewtopic.php?t=9023
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2017 15:50

@sloeberken, de situatie in het andere topic is wel enigszinds anders: de dame daar heeft de erfenies niet verzwegen! Ze heeft deze gekregen nadat ze al leefloon trok.

In dit geval HAD de TS al een erfenis toen ze haar aanvraag voor een leefloon deed, en heeft ze dit niet vermeld! Als dit over een vrij hoog bedrag gaat, zullen intresten uit dit bedrag als inkomen beschouwd worden en zullen deze bedragen in rekening gebracht worden om het leefloon te bepalen. De te veel betaalde bedragen tot nu toe zullen weldegelijk teruggevorderd worden in dat geval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lisa123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2017 16:12

@Gebruiker21
@sloeberken
Bedankt voor de informatie!
Ik moet wel zeggen dat ik die erfenis niet bewust heb verzwegen, want alles staat gewoon op mijn spaarrekening. (Het gaat om een kleine 6000 euro). Het is voor mij een nieuwe situatie en ik ging er dan ook vanuit dat het OCMW dat automatisch ging zien bij de controle van mijn uittreksels. Ik zal in ieder geval mijn maatschappelijk werker contacteren en de situatie expliciet uitleggen, zodat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan.

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 31 okt 2017 16:21

De intresten op 6.000 Euro zullen niet veel uitmaken denk ik. Kan je met met moeite als inkomen beschouwen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 31 okt 2017 16:39

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 31 okt 2017 16:57

Biologische vader ..... heeft die u ooit erkend ...in dat geval is hij de wettige vader en onderhoudsplichtig.
Biologische vader daar is geen enkele juridische band mee en kan tot niets gedwongen worden want wettelijk onbekend.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 31 okt 2017 17:35

Lisa, het hebben van enkele duizenden euro na erfenis, is geen beletsel om leefloon te ontvangen. Ik heb meerdere situaties meegemaakt van welstellende mensen die een leefloon ontvingen, waarbij enkel rekening werd gehouden met de intrest uit die gelden. Vermits de normale intrestvoeten de laatste jaren zeeeeer laag zijn, wordt hier bij u geen rekening mee gehouden. Het zou mij bovendien niet verwonderen dat het OCMW info heeft ingewonnen bij de Registratie en weet heeft van die (kleine) erfenis. Leefloon is een inkomensvervangende uitkering. Indien u nu een studentenjob zou aannemen, waarbij u een (belastingvrij) loon wordt uitbetaald, dan zou het bedrag van uw leefloon wél aangepast worden. Ik denk ook dat u regelmatig een extra bedrag van die erfenis opneemt om uw kosten te betalen. Succes met uw studies.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 nov 2017 09:07

Het gaat om een kleine 6000 euro.
Dergelijk "klein" bedrag gaat inderdaad geen verschil maken. Daar hoef je u dus geen zorgen in te maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”