onderhoudsplicht tegenover ouders

kb1988
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onderhoudsplicht tegenover ouders

#1 , 09 okt 2017 17:01

Hallo

ik had een vraagje.
Mijn schoonvader zit nu ongeveer 3 jaar in rusthuis. Vorige week kregen we van OCMW brief dat we max 131 euro moeten bijbetalen per maand voor zijn kosten ( 1/3 kindsdeel).
Mijn schoonzus en broer komen hier niet voor in aanmerking -> hebben te weinig inkomen.
Nu het probleem bij ons is, de ouders van mijn man hebben altijd officieel op 2 aparte adressen gewoond voor meer uitkeringen te ontvangen,
zodat ze als alleenstaande worden berekend.
Terwijl ze steeds samen met de kinderen in 1 huis woonde tot 3 jaar geleden dan .
Mijn schoonouders zijn tot op vandaag nog steeds een koppel, schoonmoeder gaat dagelijks naar rusthuis en doet zijn was nog en dergelijke, heeft zelfs nog geld van mijn schoonvader op rekening van haar staan.

Volgens ocmw hebben we niets om op terug te vallen dat mijn schoonmoeder dit moet betalen ( omdat dit haar man is), omdat dit nooit officieel op papier staat dat ze koppel zijn.
Dus moeten wij hiervoor opdraaien.
we vinden dit niet kunnen omdat ze nog steeds koppel zijn en dit al sinds 40 jaar lang.

wij hebben per maand dit bedrag niet over en zullen dit toch moeten betalen
is er iemand die ons kan helpen of info kan geven, om er toch voor te zorgen dat deze onderhoudsplicht van ons schouders valt en toch op mijn schoonmoeder terechtkomt?
Indien mijn schoonmoeder dit niet kan betalen of er niet meer is, willen we dit gerust betalen indien we dit hebben, begrijp me niet verkeerd.

is er een mogelijheid om aan deze onderhoudsplicht onderuit te komen -> afstand nemen, onterven?
voor ons is dit frustrerend omdat wij heel hard moeten werken voor onze centen, om onze rekeningen te kunnen betalen en om onze kinderen alles te geven wat ze verdienen.
Terwijl mijn schoonouders altijd gefrofiteerd hebben van de belgische staat en nog trouwens.

we zijn ten einde raad, kan iemand ons juiste info geven

alvast bedankt
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2017 10:57

Tja, uw schoonouders hebben dus eigenlijk jarenlang de gemeenschap opgelicht door domiciliefraude te plegen en zo meer uitkeringen op te strijken dan waar ze recht op hadden. U kan aan uw schoonmoeder voorstellen dat zij dit bedrag bijpast, aangezien zij vele jaren financieel voordeel gehaald heeft uit het feit dat ze niet samen gedomicilieerd zijn, maar dat dit nu op jullie kap terechtkomt.

Meer kan je niet doen, denk ik. Je zou deze domiciliefraude kunnen aangeven, maar dit zal dan sowieso nadelig uitvallen voor zowel uw schoonmoeder als schoonvader, en als het wat tegenzit zal je dan maandelijks nog meer moeten bijpassen.

Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van de gevolgen van domiciliefraude. Puur juridisch gezien:
1. Moet u inderdaad bijpassen voor dit rusthuis.
2. Moet u aangifte doen van de domicliefraude: u bent immers op de hoogte van een wanbedrijf en hoort dit als "goed burger" aan te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 13 okt 2017 12:48

Zijn de schoonouders dan niet (meer) gehuwd?
Blijkbaar zijn het sociale gevallen. Valt dus nog te
bezien of inkomen schoonmoeder niet te laag is om enige bijdrage
te moeten leveren.
Wat betreft uw bijdrage: die staat toch in functie van jullie inkomen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Frank
Berichten: 21
Locatie: Dendermonde

#4 , 15 okt 2017 21:25

Beste, heb je dit al met je schoonmoeder besproken? Begrijp de lastige situatie maar zoals reeds eerder aangegeven is er domiciliefraude sinds jaren en bij bekendwording kan dit nadeliger uitvallen dan uw voorgestelde bijdrage in functie van jullie gezinssituatie.

Terug naar “Andere”