Studeren in België, wonen in Zuid-Korea

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

Studeren in België, wonen in Zuid-Korea

#1 , 01 sep 2017 22:36

Niet zeker of dit de juiste plek is en echt juridisch is de vraag ook niet, maar here goes: ik en mijn vrouw hebben plannen om binnen bepaalde tijd naar Zuid-Korea te verhuizen. De vrouw is echter nog eventjes bezig met studeren voor haar masterdiploma. Aangezien we nu ook geen 20 meer zijn en dit niet meer te lang willen uitstellen, willen we dit doen in de periode dat zij nog studeert.

M.b.t. mijn vrouw haar studies is het zo dat mijn vrouw reeds nu, van thuis uit studeert en haar studies zitten zo in elkaar dat zij 80% papers moet schrijven. Als we kijken hoeveel keer zij nog in België zou moeten zijn voor een examen af te leggen, spreken we van welgeteld 2x over 2 jaar, wat samen zou vallen met de periode dat we jaarlijks even terug naar België zouden gaan.

Echter, wat wij ons afvragen en nergens iets over vinden op het internet: is dit überhaubt mogelijk? Als zij een visum heeft voor langere termijn in Zuid-Korea, kan zij zich nog wel ingeschreven staan aan een Belgische universiteit? Ze is natuurlijk nog steeds Belgisch staatsburger, maar is er niet ergens de vereiste dat je woonachtig bent in België, oftewel je domicilie in België hebt? Of omgekeerd, betekent een visum voor een jaar in buitenland, dat je domicilie in België automatisch vervalt?
Online valt hier nergens iets van te vinden, we vinden veel info over buitenlandse studenten die in België willen studeren alsook Belgische studenten die in het buitenland gaan studeren, maar geen van beide gaan op voor onze situatie...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 10 sep 2017 21:39

En waarom vraag je dat niet gewoon aan de universiteit in kwestie? Persoonlijk lijkt me dat geen probleem te zijn. Alle Belgische universiteiten tellen grote hoeveelheden 'buitenlandse' studenten. Lijkt me dus dat iik een Belg die in het buitenland woont zich kan inschrijven. Vraag is echter wat de konsekwentie is voor het inschrijvingsgeld. Ik kan me inbeelden dat de Belgische overheid geen subsidiëring voorziet voor niet-residenten en dat het inschrijfgeld drastisch hoger zou kunnen liggen. Maar nogmaals : stel d ie vraag aan de universiteit in kwestie - sociale dienst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”