Rechten van halfzus voor verlengd meerderjarige

Fie30
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechten van halfzus voor verlengd meerderjarige

#1 , 16 aug 2017 15:59

Beste, spijtig genoeg is mijn vader dit weekend overleden. hij heeft een dochter met het syndroom van down uit zijn vorig huwelijk die momenteel verblijft in soort van instelling. Graag zou ik haar, zoals daarvoor, blijven bezoeken maar ik heb schrik dat haar moeder dit gaat proberen te verhinderen.

Wat zijn mijn rechten als halfzus? Mag ik haar altijd gaan bezoeken of heeft haar moeder het recht om mij te verbieden?

Vriendelijke groeten en alvast hartelijk bedankt,
Stéphanie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 16 aug 2017 16:12

Als de moeder dat al zou willen proberen verbieden, moet ze dat toch vragen aan de medisch/pedagogische staf van de instelling. Vermoedelijk nemen deze mensen daar geen standpunt in, omdat op zich een bezoek van familie geen contra-indicatie is voor een mens met het syndroom van down. Integendeel, men moedigt dat aan om contacten te houden met vertrouwde personen uit de buitenwereld. Dus de staff zal je dat nooit verbieden. Alleen als er aantoonbare tekenen zijn dat jouw bezoek de persoon schade toebrengt (ernstig voerstuur maken bijvoorbeeld) dan zal een staff ingrijpen. De moeder kan wel als zij op bezoek is bij haar dochter, er op staan dat jij haar privacy respecteert en dat je dus niet gelijktijdig op bezoek komt.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 18 aug 2017 00:18

Het is uw halfzus dus u hebt dezelfde rechten als de moeder.

Reclame

Terug naar “Andere”