Voogdij kind met beperking

Cindy Strubbe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voogdij kind met beperking

#1 , 09 aug 2017 23:58

Beste ,
Ik kreeg onlangs de vraag om voogd te willen zijn over het dochtertje van de broer van mijn mama. Zij wordt volgend jaar 18 (verstandelijk rond leeftijd van 6) En de ouders zeggen dat er dan 2 voogden aangesteld moeten worden voor in het geval zij er ooit niet meer zijn. Zij heeft een mentale en fysieke beperking doormiddel van een hersentumor op vroege leeftijd en wordt waarschijnlijk minderjarig verklaard binnenkort.

Nu vind ik dit iets waar ik toch de nodige info over wil verschaffen.. Want daar komt waarschijnlijk veel bij kijken en is een hele verantwoordelijkheid. Zij heeft ook een oudere zus. Zij zou de voogd zijn en ik toeziend voogd.

Maar nu is mijn vraag.. Is één voogd (aangezien ze maar 1 zus heeft) dan niet voldoende of moet er echt een tweede toeziend verplicht aangesteld worden. En moet daar nu al over beslist worden (op leeftijd van 18) of is dat pas als (één van) de ouders komt de overlijden?

Wat zijn de verplichtingen als toeziend voogd?
Wat komt daar allemaal bij kijken?
Kan je afstand doen van het financiële?
Ze zal dan waarschijnlijk naar een instelling gaan..

De wetten veranderen steeds en iedereen in mijn omgeving weet mij iets anders te vertellen. Dus probeer ik op een andere manier info te verschaffen. Waar of bij wie kan ik daar het beste bij terecht?

Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord.

Met vriendelijke groeten,
Cindy Strubbe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 10 aug 2017 05:51

Twee voogden is enkel in uitzonderlijke situaties van toepassing. Maar er dient inderdaad steeds een voogd en een toeziende voogd te worden aangesteld.

De voogd doet het 'management' en de toeziende voogd -nomen est omen- houdt toezicht over het financiële verslag dat minstens jaarlijks door de voogd dient te worden opgesteld en waakt erover dat geen belangenconflicten ontstaan of dat, indien deze ontstaan, de vrederechter verwittig wordt.

Alles staat zeer bevattelijk uitgelegd in het burgerlijk wetboek, lees vanaf art. 389 (geduld, de toeziende voogd komt pas later op de proppen):

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... NK#LNK0099

Men kan u niet verplichten het (toeziende) voogdijschap op te nemen. Er staat ook geen honorarium tegenover, een onkostenvergoeding kan theoretisch wel maar m.i. speelt dat eerder voor de voogd, minder voor de toeziende voogd. Persoonlijk zou ik mijn beslissing laten afhangen van wie de voogd is: hebt u daar geen vertrouwen in of kan u samen niet door één deur dan is het beter te bedanken voor de eer.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Andere”