Kleinzoon wil voogdijschap over grootmoeder / pensioen

Pironbite
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kleinzoon wil voogdijschap over grootmoeder / pensioen

#1 , 09 aug 2017 12:45

Geachten,

Mijn oma is 94 en verblijft in het rusthuis. Mijn ma beheert het pensioen van mijn grootmoeder (haar ma) maar doet dit niet op een plichtbewuste manier. Ik heb als kleinzoon reeds 4000 euro aan ziekenhuiskosten betaald (mijn ma schuift ze door naar mij). Mijn ma is onbetrouwbaar met geld en ik wil voorkomen dat mijn oma haar spaarcenten zouden op zijn zodat zij geen kosten meer kan betalen. Ik heb bewijzen dat mijn ma spaargeld voor reeds meer dan 10 000 euro overschreef naar buitenlandse malafide personen in Turkije en Groot-Brittannië. Mijn ma is het slachtoffer van 'romance scamming': mensen die een vals profiel aanmaken via Facebook en dan mensen zoeken die sociaal zwakker staan, op hen inpraten en geld laten storten. De stortingen gebeuren steeds via Western Union of Ria Transfer.

Hieronder in bullet points een kort verslag van mijn situatie (dit maakte deel uit van een dossier dat ik naar het vredegerecht bracht):

06/2016
Mijn pa belt me dat hij zich zorgen maakt over mijn moeder. Ze belt stiekem met personen in het Frans, verzint excuses en is niet aanspreekbaar. Ze vertelt dat Interpol Frankrijk haar contacteert om een verdachte te helpen opsporen. Haar iPad en GSM begint ze te verbergen. Vanaf juni spendeert ze talloze avonden en nachten op online chats.

07/2016
Mijn oma wordt in het ziekenhuis opgenomen na een lichte beroerte. Ze verblijft op geriatrie en in de revalidatie unit.

08/2016
Een eerste overschrijving naar Turkije via Western Union voor 1300 euro.

08/2016
De avond van het ontdekken van de storting is de situatie bij mijn ouders problematisch. Ik haal er de politie bij om vaststellingen te doen. De agenten overhaalden mijn ma om geen verder geld te storten en contact op te nemen met de sociale dienst van stad Y. (zaterdag 20 augustus 2016)

08/2016
De persoon met wie mijn ma contact heeft krijgt een gezicht (zij communiceert via zijn pseudoniem Mike Aaron). Via reverse image search tools online merk ik op dat deze foto’s gebruikt worden voor diverse scams en internetfraude. Dit overtuigt mijn ma helaas niet. De foto’s en mails zijn aan het licht gekomen daar mijn ouders een iPad delen en een gezamenlijke email postbus hebben (aparte accounts weliswaar maar onder één postbus).

08/2016
Het gesprek met de sociale dienst van stad X levert helaas geen resultaat op. Na contact met haar oordelen ze ‘dat mijn ma niet geholpen wil worden en van mening is dat ze niets fout doet’. Mijn ma geeft tegenstrijdige informatie over het gesprek dat niet blijkt te kloppen met de medewerkers van de sociale dienst

08/2016
Mijn vader ontdekt 2 stortingen voor een totaal van 4000 euro naar het Verenigd Koninkrijk.

08/2016
Gezien de ernst van de feiten en om een papieren spoor achter te laten raad ik mijn pa aan om klacht neer te leggen bij de politie tegen onbekenden. Dit is gebeurd en ik heb een politieverslag.

08/2016
Ik rapporteer de frauduleuze facebook-profielen via de Facebook-report tool en rapporteer de scam op een online Romance Scam platform via Facebook. Facebook laat me weten dat het profiel niet in strijd is met hun beleid. Het Romance Scam internetforum toont diverse hits van oplichting gebruik makend van dezelfde foto’s.
Ik rapporteer tevens de fraude bij Western Union maar ook deze blijft zonder gevolg.
Ik praat op mijn ma in maar het mag niet baten.

08/2016
Ik zet mijn ma voor de keuze: OF ze geeft mij een overzicht op de financiele middelen via een volmacht OF ik licht mijn grootmoeder in wat er met haar geld gebeurd is. Ik maak een afspraak met het bankkantoor om dit te regelen. Blijkt dat mijn ma systematisch rekeninguittreksels achterhield.
Ik stel een document op voor de bank om via het hoofdkantoor te vragen of zij een actie kunnen ondernemen.

09/2016
Mijn ma verwijdert de volmachten en mijn toezicht op de financiele middelen- ik heb geen idee hoe de rekeningen van mijn grootmoeder eraan toe zijn.

09/2016
Mijn grootmoeder is terug thuis. Ze meent dat er spullen bij haar thuis verdwenen/verplaatst zijn en denkt aan mijn ma. Op 20 september hebben we een afspraak bij de bank en ga ik met mijn grootmoeder de middelen waar zij nog een volmacht op heeft veilig stellen. Mijn grootmoeder vraagt ook uitdrukkelijk om te kunnen toezien op de rekeningen waar haar pensioen op komt.

09/2016
Mijn ma haalt de volledige rekening bij de bank leeg (deze waar zij enige titularis van is) en plaatst dit geld waarschijnlijk op een andere rekening bij een andere bank. Ze blijft ook de pensioenrekening beheren bij de Post.

09/2016
Mijn ma doet diverse botoxbehandelingen voor een aanzienlijk bedrag (>500 euro) en spreekt van borstvergrotingen. Ik licht de huisarts, Dr. X, in over de situatie en vraag of hij niet eens op huisbezoek kan gaan om met mijn ma te praten.

10/2016
Mijn vader ontdekt opnieuw een storting van 1300 euro via Ria Transfer.

10/2016
Mijn pa leest diverse communicatie met een cyberprofiel op de gemeenschappelijke iPad (mails komen binnen in een gezamenlijke account). In die communicatie vertelt mijn ma onwaarheden over zichzelf en haar familie. Ik maak me zorgen om de aard van de onwaarheden. Het lijkt alsof mijn ma in een droomwereld wil leven.

10/2016
Mijn pa heeft ook contact met inspecteur X van de politiezone Y in verband met romance scamming en cyberfraude.

10/2016 - nu
Mijn ma heeft een buitenechtelijke relatie(s).
Mijn oma werd terug opgenomen op geriatrie en op kortverblijf. Mijn ma beheert het pensioen van mijn oma en ik betaalde terug >2000 euro ziekenhuiskosten.

Het verslag hierboven werd samen met een dossier dat ik opmaakte naar het vredegerecht gebracht. De vrederechter vond het echter niet nodig om er gevolg aan te geven nadat mijn ma plechtig beloofde geen gelden meer te storten naar onbekenden. Helaas is dit niet gebeurd. Mijn vraag aan het vredegerecht was het volgende:

---> Wat kan ik doen om de financiële middelen van mijn oma veilig te stellen? Kan ik de voogdijschap aanvragen/claimen en het geld beheren of dient dit door een onafhankelijk persoon/instantie te gebeuren?

Avast bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pironbite
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2017 13:38

Addendum: momenteel heeft mijn ma geen voogdijschap, ze is enkel volmachthouder op rekeningen van mijn oma.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 09 aug 2017 15:15

De eerste stap kan worden gezet door uw grootmoeder: onmiddellijk alle volmachten voor uw moeder laten intrekken.

Twee opties indien méér nodig is:

a) Indien deze nog overeenkomsten kan sluiten: met grootmoeder naar de notaris om een lastgevingsovereenkomst af te sluiten waarbij u (of een ander persoon aangeduid door uw grootmoeder, uiteraard niet uw moeder) het beheer van haar goederen etc toegewezen wordt.

b) Naar de vrederechter om een rechterlijke beschermingsmaatregel te vragen. U vindt hier wat uitleg en zelfs een model van verzoekschrift: https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... _aanvragen Wel opletten: medisch verslag nodig én uw moeder zal ook opgeroepen worden, dus dat kan vuurwerk geven en zal vermoedelijk eindigen in de aanstelling van een extern persoon.

Indien realistisch is optie a zonder meer het makkelijkst.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 aug 2017 15:21

Kan uw oma die volmachten niet gewoon intrekken en u volmacht geven op haar rekeningen? Dat is de eenvoudigste methode en de snelste

Pironbite
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2017 15:38

Beste allen,

Dank voor de tips.
Het eenvoudigste is inderdaad dat mijn grootmoeder de volmacht van mijn ma op haar pensioenrekening intrekt. Dat heeft ze met 1 spaarrekening ook gedaan en erna mij volmacht gegeven.
Echter, de zaak zit wat complexer in elkaar. Vooreerst is mijn grootmoeder 94 en heeft ze moeite met spraak (restant van de beroerte in 2006) en is ze nogal hulpbehoevend. Mijn ma chanteert haar psychologisch door mee te geven dat wanneer zij geen toegang meer zou hebben tot de pensioenrekening ze niet meer op bezoek zal komen, geen huishoudelijke taakjes meer zal doen, enzovoort. Ter voorbereiding van het dossier bij het vredegerecht heb ik ook audio opnames van dergelijke gesprekken/dreigementen (al zullen ze niet geldig zijn).
Zaken zoals thuiszorg, schoonmaak en dergelijke kunnen natuurlijk allemaal extern geregeld worden maar voor mijn grootmoeder betekent dit een nogal grote stap en leeft ze eigenlijk in angst. Ik woon in het Leuvense terwijl mijn grootmoeder in West-Vlaanderen woont (en mijn ma in de aanliggende straat). Ik rij vele malen over en weer maar ik werk ook fulltime en kan niet altijd paraat zijn/opvolgen.

Ik zal kijken of mijn grootmoeder de stap durft nemen om de volmacht van mijn ma in te trekken - in dit geval zal ik ook de huisarts inlichten zodat hij mijn oma wat kan opvolgen in de daaropvolgende periode.

Vriendelijke groeten,

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 09 aug 2017 21:59

Heb hetzelfde gedaan voor een aangetrouwde nicht
Haar erfgenamen ( twee nichten) hadden volmacht over haar rekeningen gekregen.
Ikzelf deed al de praktische zaken - een van de nichten de boekhouding. En alle betalingen via bank
Voor ons drie had ik een lastgevingsovereenkomst opgesteld zodat we haar in ziekenhuis - bank - en bij de AV van haar eigendommen konden vertegenwoordigen.
Alle post laten doorsturen naar mijn adres.

Op het einde bij notariële akte ook vertrouwenspersoon zodat ik ook de verkopen kon regelen.


Indien vrederechter kan het inderdaad heftig worden .. maar @Xenophon heeft het goed uitgelegd.
In dat geval best een extern bewindvoerder zeker als uw moeder daarna 'erfgenaam' wordt...

Begin alvast samen met uw grootmoeder alle rekeninguittreksels op te vragen en uw moeder haar volmacht onmiddellijk in te trekken.

Terug naar “Andere”