Schulden ouders

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

Schulden ouders

#1 , 09 aug 2017 12:45

Beste

Mijn ouders zijn beide 70 jaar en wonen nog in een huurhuis. Mijn vader heeft een pensioen van 1600 euro, mijn moeder heeft geen inkomen. Mijn moeder kan dus niet met geld omgaan en moet maandelijks aan de spaarcenten van mijn vader gaan. Nu als dit zo blijft verder gaan dan zijn deze op het laatste van dit jaar op. Nu is mijn vraag als zij dan haar rekeningen niet meer betaald en in de schulden komt moeten wij (ik heb nog twee broers) dan voor die schulden opdraaien. Wij willen dit kost wat kost vermijden. Mijn vader heeft vorig jaar in oktober een hersenbloeding gehad en is sindsdien niet meer dezelfde als vroeger. Zij maakt die man dan ook vanalles wijs op financiele gebied. Hij kent ook nietmeer de waarde van het geld 100 euro of 500 euro maakt voor hem geen verschil. Geef die man vandaag 50 euro en morgen weet hij dat niet meer dat je die hebt gegeven. Dus mijn moeder profiteert daar dan ook van.
Wat kunnen wij doen om niet te moet opdraaien voor hun schulden die ze eventueel gaat maken. Kunnen wij ons op voorhand al laten onterven? Of kunnen we dat enkel doen bij overlijden?

Met vriendelijke groeten
Agna

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 09 aug 2017 13:39

Vooraleer u een erfenis kan verwerpen dient deze te zijn opengevallen (moet één of beide ouders overleden zijn). Verwerp overigens niet te snel, doe het enkel indien u er zeker van bent dat er schulden zullen zijn of een zodanig laag batig saldo dat het u al de paperasserij niet waard is. Ik beklaag bij voorbaat al de verhuurder.

Indien de situatie van uw vader of moeder werkelijk dramatisch is kan u overwegen te vragen dat een bewindvoerder wordt aangesteld. Let op met volmachten op rekeningen, zeker indien er een verwerping van een nalatenschap aan de horizon komt kijken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 09 aug 2017 13:50

Bedankt voor je reactie. Ik heb momenteel al volmacht van de rekeningen maar als mijn pa geld gaat afhalen van het spaarboekje kan ik daar weinig tegen beginnen. Zij zegt dat ze 300 euro nodig heeft per week om van te leven en dat gelooft hij gewoonweg omdat hij niet beseft dat dit veel geld is. Mijn moeder heeft ondertussen geen volmacht meer over de rekeningen maar zij gebruikt zijn bankkaart dan maar. Ik kan wel heel drastisch zijn en het geld van de rekeningen weghalen maar dat wil ik dan ook liever niet doen. Gewoon om de ruzie te vermijden.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 aug 2017 15:24

Verander de code van de bankkaart en verwittig de bankdirecteur. Hij zal wel een oplossing weten.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 13 aug 2017 21:46

- Bankkaart afnemen van moeder.
- U als vader nog bij zinnen is u laten aanstellen als zijn lasthebber ...dan bepaald u verder wie een bankkaart heeft.
U kan als u de code bankkaart kent de code wijzigen - En een bankkaart aan alle kinderen bezorgen
- Gezien de kinderen overeenkomen naar vrederechter - met een recent doktersattest en vader onder bewindvoering laten plaatsen. Een van de kinderen kan dan bewindvoerder zijn en een ander vertrouwenspersoon.

Ikzelf was lasthebber van een aangetrouwde nicht om haar te vertegenwoordigen bij ziekenfonds - leveranciers maar ook de bank (die er soms doen die ook goed werk - ervoor gezorgd hebben dat alle betalingen toch konden gebeuren terwijl de nicht in het ziekenhuis lag - familie was niet verwittigd).
Daarna dus lasthebber en voor de verkopen had ik zelfs een notariële volmacht. Na overlijden waren het de erfgenamen die de verkoopakte hebben moeten tekenen. Compromis heb ik nog getekend.
Bij moeder hebben we alle bankzaken en betalingen uit handen genomen - alle facturen kwamen naar een van ons - andere zorgde voor de aankopen en verzorging en nog een ander kind zorgde dat alles juridisch geregeld werd en deed de boekhouding - maar nam dus nooit geld op - ieder had zijn eigen bankkaart.

Terug naar “Andere”