kinderrechten

moeke1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

kinderrechten

#1 , 06 jul 2017 11:22

als ouders hun 3 jarig kindje zodanig verwaarloosd hebben dat het nu voorlopig geplaatst is in een ckg internaat heeft het dan geen recht om bij familie te wonen tot wanneer de ouders een oplossing hebben gevonden voor hun problemen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 06 jul 2017 13:25

Bij plaatsing in een ckg omwille van verwaarlozing zal vermoedelijk een rechter tussengekomen zijn die bij beschikking geoordeeld heeft dat het kind daar diende geplaatst. De rechtbank zal ambtshalve een advocaat voor het kind aangesteld hebben. Deze advocaat en niemand anders behartigt voorlopig de belangen van het kind in de procedure.

Indien u de persoon bent die het kind bij u zou willen opnemen: best contact nemen, in eerste instantie met het CKG of met pleegzorg. U kan ook een afspraak maken met de sociaal assistent(e) die de jeugdrechter adviseert. Maar er is wel een formele procedure die dient te worden gevolgd, minstens zal de rechter op een bepaald punt een beschikking moeten nemen die de huisvesting in het ckg stopt en die bij u legt (met potentieel een bezoekrecht, al dan niet onder toezicht, voor de ouders). Men zal er echter dienen van overtuigd te zijn dat de concrete situatie in het belang van het kind is (en, nodeloos om te zeggen, u zal een blanco uittreksel uit het strafregister 'model 2' moeten kunnen voorleggen).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

moeke1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2017 15:30

wij zijn oma en opa van het kind en al lang contact gehad met het ocj en pleegzorg maar die zeggen alleen maar als de mama weigert om haar kind bij familie te laten verblijven dit dan ook niet toegestaan word wij mogen niet eens een daguitstap maken met het kind en steeds door de weigering van de mama alhoewel zij al 5 maanden haar kind in de steek heeft gelaten en dit niet voor de eerste keer zij had al 2 kinderen en die zitten al bij pleegouders daarom dat ik momenteel aan het vechten ben om mijn kleinkind niet kwijt te raken ik heb reeds een advokaat gecontacteerd en de 19de deze maand komt het voor
ik moet wel zeggen dat wij elke zondag 1 uurtje op bezoek mogen gaan bij ons kleinkind jammer genoeg moeten wij dan steeds 45 minuten rijden voor dat ene uurtje en dan nog eens 45 minuten terug
daarom wilde ik weten of er een mogelijkheid bestond om onze kleindochter bij ons te mogen houden zo blijft ze in contact met haar familie zoals neefje en nichtje die ze nu niet meer mag zien zolang haar mama weigert om haar eens te laten meegaan met ons zoals pretpark de zoo de zee of gewoon bij ons thuis waar al haar speelgoed staat

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 06 jul 2017 15:58

U hebt een advocaat dus die zal het uitzoeken en heeft toegang tot het dossier maar het is best mogelijk dat, waar de opinie van de ouders nog van doorslaggevend belang was in een eerste fase, we nu in een ander scenario zitten waarbij als het erop aan komt de rechtbank zal beslissen over wat kan en niet kan. Als het kan met medewerking van de ouders maar indien het moet in het belang van het kind dan ook tegen de wil van de ouders in.

De -beperkte- ervaring die ik ermee heb is dat men zeker gedurende de eerste zes maand werkt naar stabilisatie en onderzoek naar de mate waarin het kind eventueel onder begeleiding terug bij de ouders zou kunnen wonen en in de familie geïntegreerd worden. Gelet op het feit dat twee andere kinderen reeds in een pleeggezin geplaatst zijn weet ik niet of men daar nog zwaar zal op inzetten, afhankelijk van de problematiek.

De enige raad die ik u ten persoonlijke titel zou geven is om, ongeacht de tegenkanting van de moeder en de logistieke problemen, goed te blijven samenwerken met het CKG en eventueel met pleegzorg. Indien het aankomt op een plaatsing in een pleeggezin en iemand uit de familie kan en wil die rol opnemen dan zal men dat spoor beslist ernstig onderzoeken. Wel één kanttekening: het moet realistisch zijn en in het belang van het kind. In de meeste gevallen zullen de ouders een al dan niet begeleid bezoekrecht hebben. Dat wil zeggen dat ze op zijn minst op een functioneel niveau moeten kunnen samenwerken met het pleeggezin. Kan u met uw dochter écht niet meer door één deur dan wordt het zeer moeilijk. Maar praat met uw advocaat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

moeke1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2017 16:36

dank u wel voor de informatie
en het is niet mijn dochter maar mijn schoondochter
en inderdaad kan ik niet meer samen met haar door 1 deur daarvoor is er teveel gebeurd
ze heeft alle 4 mijn zonen in haar bed gekregen ook al was ze al samen met mijn oudste zoon ook relatie' tussen mijn jongste zoon en zijn vriendin heeft ze proberen kapot te maken alsook mijn huwelijk geprobeerd kapot te maken gelukkig dat er niemand van ons nog geloofd at zij verteld jammer genoeg zijn er nog steeds veel mensen die haar wel geloven en die mij dus met plezier inelkaar zouden willen slaan alhoewel ik hen alle 2 zo goed mogelijk heb geholpen maar die hulp had ik stop gezet vandaar dat wij onze kleindochter niet meer mochten zien ze kan heel veel maar ze zal nooit onze kleindochter kunnen weigeren om contact met ont te hebben alleen jammer dat ze niet meer kan spelen met haar neefje en nichtje want die zijn wel elk weekend hier

Terug naar “Andere”