Weigeren betaling pup

Kate1976
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Weigeren betaling pup

#1 , 11 jun 2017 11:18

Eind maart hebben wij, na mondeling akkoord over aflossing van de kostprijs van een pup, aan een vriendin de pup meegegeven. Zij kon toen niet betalen omdat ze nog andere kosten had en dus ging ik het er met mijn man nog over hebben hoeveel we gingen vragen. (Normale prijs van de andere pups was 350€.

Nu 2 maand later, informeren we of ze al eens heeft nagedacht over het betalen van een deeltje.
De eerste reactie van haar is dat ze geen centen heeft en dat ze de pup dan moet terugbrengen.
Dit houd ze enkele gesprekken aan, laat zelfs haar dochtertje hiervoor bellen met de vraag wanneer ze de puppy moeten terugbrengen.
Wij proberen duidelijk te maken dat het niet dringend is, dat het nog altijd in stukken mag betaald worden. Krijgen we de reactie dat als ze geweten had dat ze zoveel moest betalen voor de pup, ze haar nooit had genomen.
Enkele dagen later krijgen we plots bericht van haar dat zij gepraat heeft met mensen van de dierenbescherming, waar zij werkt als vrijIlliger, en zij adviseren haar dat zij het recht heeft om een opvangvergoeding te vragen zolang de pup bij haar verblijft zonder dat ze op haar naam staat. De vergoeding zou 5€/dag zijn.
Dus haar voorstel nu is dat wij de factuur van de chip, inentingen, etc, in mindering mogen brengen van haar dagverzorging. Maar een factuur is er niet want dat krijg je niet als particulier.
Wat kunnen we doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 11 jun 2017 12:01

Niet meegaan in zo' onzin, de schuld ligt bij haar, niet bij u. Wijs haar per aangetekend schrijven op de overeenkomst en eis betaling binnen de 2 weken.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 11 jun 2017 12:37

En nog een practische tip voor de toekomst: verkoop nooit of te nimmer een dier (dus een puppy bijvoorbeeld) aan een persoon die een afbetalingsplan voorstelt. Ik heb het natuurlijk over huisdieren die minder dan 600 euro kosten. Een puppie van 350 euro: als iemand dàt geld niet heeft, heeft hij ook niet het geld om de regelmatige vaccinaties; dokterszorg en fatsoenlijke voeding te betalen. Maw de persoon heeeft géén financiele buffer om zijn leven fatsoenlijk te organiseren. Je vertrouwt je dier dus best niet terug aan zo'n mensen, want die financiele tekorten blijven een rol spelen (wie weet beland ie dan toch in een asiel) . Dan koop je geen hond om nog meer geld uit te geven dat je niet hebt....Ik zou (vanuit diervriendelijk perspectief) het diertje wel terugnemen, maar niets terugbetalen. U heeft immers waardeverlies geleden: de pup is alweer ouder nu en is minder makkelijk verkoopbaar. Vanuit verkoopsstandpunt zou ik het diertje niet terugnemen: en het voorstel van Leen volgen.

Reclame

Kate1976
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2017 10:58

Bedankt voor de reactie's

Ik had het pupje in volle vertrouwen meegegeven. Het was tenslotte een vriendin, en dan geef je al makkelijker iets toe denk ik. Maar heb ik met mijn mondelinge overeenkomst en een min of meer toegeving van haar kant via messenger, genoeg om naar het vredegerecht te stappen? Zij wil heel duidelijk dat ik de dagvergoeding betaal sinds de dag dat ze de pup heeft meegenomen. Van een verkoop was geen sprake beweert ze. De eerste vraagprijs aan haar was 250€, dan zijn we gezakt naar 200€.
Vervolgens hebben we ons gaan informeren en was ons aangeraden om enkel de kosten van chip, inentingen ed aan te rekening. Daar doen we zowiezo al verlies want dan is het eten er niet bij, de 24/24u warmtelamp gedurende ongeveer 8 weken, plasdoeken en noem maar op... dus 175€
Ze blijft erbij en wil documenten laten opmaken via de jurist van de dierenbescherming dat enkel de kosten van de chip en de inspuitingen mogen afgetrokken worden van het totaalbedrag dat we haar op heden moet.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 12 jun 2017 11:40

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”