Meerderjarige geeft problemen

Beelddenker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Meerderjarige geeft problemen

#1 , 23 mei 2017 21:28

Hallo.
Ik probeer het kort te schetsen...
Onze oudste zoon is 19, wordt over enkele maanden 20. Erg clevere jongen, kon schaken toen hij 5 was bv, sloeg uit verveling het vierde leerjaar over. Startte op z'n 10 de in het middelbaar, scoorde als beste leerling van het college op de interscolaire wiskunde wedstrijd. Clever dus. Studeerde af aan de muziekacademie als pianist met lofbetuigingen van de directeur, zou toekomst hebben in de jazz.
Nooit moest hij ergens enige moeite voor doen, alles werd hem in de schoot geworpen. Zalig?
Zijn 4de middelbaar deed hij opnieuw, gebrek aan maturiteit en totaal geen studiehouding. Hij was jong, was ook fysiek een erg late puber, geen probleem dus. Daarna deed hij ook zijn vijfde opnieuw. En zijn zesde lukte ook niet. Hij kreeg gon-begeleiding, maar lapte alles aan zijn laars. Hij besloot via middenjury zijn diploma te halen. Ook dat mislukte, hij wilde geen boeken voor chemie kopen en mislukte 3 maal.
Intussen is de situatie thuis zo: hij moet niets, mag alles, is hopeloos respectloos en ontketent een oorlog wanneer hij zijn zin niet krijgt. Wij moeten aan zijn eisen voldoen. Hij is ons niets verschuldigd.
Eten met iedereen moet hij niet doen, ook niet helpen door eens de vaat op te ruimen. Hij heeft een job als student maar heeft nooit geld, wij betalen zijn gsm-abonnement. Hij ging er - om ons te straffen toen iets niet naar zijn zin was - meer dan 100€ boven, hij betaalt het niet terug. Hij zou zijn schoolfactuur betalen dit jaar, de facturen blijven onbetaald. We komen niet te weten waar het geld naartoe is behalve dat hij een reis heeft gepland in september. Hij weet niet wat hij gaat doen ivm zijn studies, is daar ook niet mee bezig. Uitslapen en op de laptop prutsen, onbeleefd en dominant zijn, niet meefunctioneren in het gezin, is het enige wat hier bekomen wordt.
Hij heeft geen rijbewijs en verwacht door ons gechauffeerd te worden, soms neemt hij de fiets om naar de trein te gaan (1km ver) maar dan mag het niet regenen.
Hij heeft geen enkel besef van wat dan ook, neemt nul initiatief, is gigantisch lui, heeft geen enkel gevoel voor verantwoordelijkheid en leeft er maar op los... op onze kosten, vindt dat normaal.

Ik heb gedreigd met hem uit huis te zetten als hij zo verder doet. Meneer zit op hotel en kleineert zijn ouders. Hij is niet van plan zijn houding aan te passen. "Tja, jij zegt dat je mij gaat buitensteden dus waarom zou ik moeite doen."
Op de vraag waarom hij zo is: weet ik niet
Op de vraag wat hij eigenlijk zou willen studeren: weet ik niet
Op de vraag hoe het verder moet: weet ik niet.
Op al de rest kijkt hij zelfs niet op.

Na al die jaren heb ik het gehad om als slaaf, knecht en schotelvod te worden aanzien met dit als resultaat.
Ja, hij kreeg ook begeleiding via psychiater, dat deed hem niets, op de laatste afspraak is hij niet meegegaan.

Zijn wij bij zo'n kind nog onderhoudsplichtig?
Welke stappen moeten ondernomen worden op hem uit huis te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 23 mei 2017 22:27

Algemeen ga eens naar een www.caw.be om daar alles te bespreken.
U kan veel doen maar elke stap heeft wel zijn gevolgen.
Het hangt er dus vanaf wat u wil.
Is uw zoon ook begeleid door een CLB.... of door een psycholoog of psychiater?
U bent onderhoudsplichtig tot uw zoon een diploma heeft geschikt voor de arbeidsmarkt en of tot de leeftijd van 25 jaar ...als hij zou studeren.
U zal dus goed moeten plannen welke strategie u gaat volgen.
Hem op droog zaad zetten -- dus eten en slapen ... geen zakgeld geen transporten...enz
Hij heeft geen huurcontract - maar men noemt dat een bezetting ten bede.
U kan dus naar de vrederechter trekken met de vraag om uw zoon uit te zetten. U zal de zoon dan wel eerst aangetekend in gebreke moeten stellen per brief ( best met Antwoord / Reponse kaart) en best gevolg door een gewone brief enkele dagen later ...maar in de twee brieven melding dat u resp. een AS en een gewone brief verstuurd.
Vanaf dat moment zal het thuis oorlog zijn dus alles moet goed voorbereid zijn. U gaat ook uw dossier voor de vrederechter goed moeten stofferen.
Dus veel van de zaken die u in uw oorspronkelijk bericht hier hebt gezet daar maakt u een inventaris/ stukkenlijst van met elke maal een bewijsstuk.
Dus oplijsten met data van zijn schoolloopbaan telkens met verwijzing naar het bewijsstuk.
van zijn verdere 'pogingen' om zijn diploma te halen.
Van zijn niet pogingen om werk te zoeken.
enz enz
U kan hem zo maar niet buiten zetten en de verantwoordelijkheid overdragen aan de gemeenschap /ocmw dus aan de belastingbetaler om voor een inkomen te zorgen.
Burgerlijk Wetboek Art. 203. § 1 enz

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032130

Beelddenker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2017 22:43

Heel erg bedankt voor de informatie.
Ja, hij werd begeleid door het clb en door een psychiater.
Oorlog is het hier al jaren. Soms komt hij dagen niet naar huis (ik weet wel waar hij dan zit ook al communiceert hij niet).
Ik dacht onderhoudsplicht te hebben tot de leeftijd van 21 jaar of tot het einde van een studie mits kon aangetoond worden dat hij zich daarvoor inzette. Na 9 jaar is hij nog niet door zijn middelbaar en hij is niet te dom voor...
Hij zit zowat op droog zaad, dat zorgt mee voor oorlog (scheldwoorden, mij op de grond duwen, niet naar huis komen,...)

Ik zal eerst contact nemen met het caw. Dank u voor deze tip. Dat is minder drastisch als eerste stap.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 23 mei 2017 22:53

Fysiek geweld is wel strafbaar.
Valt onder IFG - daar kan politie - parket en rechtbank niet mee lachen en daar speelt men heel kort voor op de bal.
Daar kan u dus ook aangifte voor doen - in een volgende fase zou ik dus na Caw ook eens gaan praten met de dienst slachtofferzorg van uw lokale politie - en de IFG dossierbeheerder ... soms helpen die ook met bepaalde procedures te begeleiden ... Ook om er vb voor te zorgen dat uw zaak op de briefing komt met alle info zodat een interventieploeg asap ter plaatse kan komen.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Als u nog vragen hebt stel ze maar.

Terug naar “Andere”