volmacht beheer rekeningen

sarretti
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

volmacht beheer rekeningen

#1 , 04 mei 2017 11:30

Hey,
Ik heb de laatste jaren terug contact met mijn vader, die me niet heeft opgevoed of financieel gesteund bij mijn opvoeding. Hij heeft een vriendin die volgens de familie uit is op zijn geld. Ze ziet mij ook helemaal niet graag komen; voor haar zou het het beste zijn als ik er niet was, heb ik al mogen ondervinden. Kan ze van hem een volmacht krijgen over zijn rekeningen indien hij dit zou geven aan haar? Of heb ik als erfgenaam eerder het recht om de rekening te beheren bij volmacht? Indien hij toch een volmacht zou tekenen voor haar, wat kan ik als erfgenaam dan doen? Hoe gebeurt het vastleggen van een volmacht? Moet dit geregistreerd worden bij de notaris om rechtsgeldig te zijn?

dankje voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 06 mei 2017 10:24

M.i. kan uw vader volmacht geven aan wie hij wil, zonder meer.

En erfgenaam ben je nu niet, dat word je pas bij overlijden van de erflater.

Volmacht over bankrekeningen wordt normaal met de bank geregeld, daar komt geen notaris tussen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2017 11:12

U vader mag en kan volmacht geven aan wie hij wil, hij hoeft aan niemand rekenschap te geven voor zijn daden, zelfs niet aan zijn kinderen.

En neen daar word enkel geregeld met je vader, de bank en de persoon die de volmacht krijgt, dit is een 100% bankzaak.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 07 mei 2017 15:16

ik denk dat TS wilt weten :

kan de vriendin met volmacht geld naar believen afhalen of zijn er regels te respecteren?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 07 mei 2017 17:54

Nogmaals : een volmacht veronderstelt dat de volmachtdrager handelt zoals de titularis dit zou doen. Het is alleszins geen alibi om zichzelf te verrijken.
Probeer vader zo ver te krijgen dat minstens uzelf ook volmacht geeft. Dan kan u één en ander van nabij volgen. Zij zijn niet getrouwd , dus dat is scheiding van goederen. Ieder doet zijn bijdrage aan de gezamenlijke kosten. Verder is hij haar niets verplicht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 07 mei 2017 18:26

Tussen haakjes, je kan ook gewoon een soort volmacht krijgen die zich beperkt tot het recht op informatie; zo kan je alles wat gebeurt op de rekening volgen, zonder zelf afnemingen of dergelijke te kunnen doen.

Misschien wordt zoiets gemakkelijker toegestaan door uw vader?

Terug naar “Andere”