Juridisch afstand van moeder nemen

Jspr999
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Juridisch afstand van moeder nemen

#1 , 28 apr 2017 19:39

Dag iedereen,

Mijn hele jeugd heb ik problemen met mijn moeder gehad die veel drinkt en psychische problemen heeft waarvoor ze zich weigert te laten behandelen. Omdat de 'mishandelingen' die ik heb moeten doorstaan (bv. dagelijks uitgescholden worden) meestal van mentale aard waren heb ik mijn jeugd wel zonder hulp te weten doorworstelen maar afzien was het wel. Omdat deze praktijken de laatste tijd uit de hand beginnen te lopen heb ik het er echt wel mee gehad. Ik ben 18 nu en ga volgend jaar op kot. Voor mij zou dit een moment zijn om een nieuw leven te beginnen en daarom zou ik graag niets meer met haar te maken willen hebben.
Nu vroeg ik mij daarom af of het mogelijk is om juridisch gezien afstand van haar te nemen. Ik zie het niet zitten om gecontacteerd te worden wanneer ze ergens echt in de problemen zit of er voor een verzorgingstehuis betaalt moet worden later. De erfenis kan me ook gestolen worden. Ook voor haar zou dit een duidelijk teken zijn dat het afgelopen is. Nu blijft ze krampachtig proberen invloed op mij uit te oefenen.
Ik heb er geen behoefte aan om de les te worden gelezen dat mijn ouders ook veel voor mij hebben betaald en ik misschien te impulsief ben. Ik ben geen onmens. Ik heb deze dingen jaren lang doordacht en mijn situatie valt dan ook moeilijk 100% aan een buitenstaander uit te leggen. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 29 apr 2017 10:36

Beste

Raadpleeg de wet betreffende de jeugdbescherming : kan uit het ouderlijk gezag ontzet worden :

2° de vader of de moeder die, door slechte behandeling, misbruik van gezag, kennelijk slecht gedrag of erge nalatigheid, de gezondheid, de veiligheid of de zedelijkheid van het kind in gevaar brengt.

Moet blijken of de feiten die jij mogelijk kan aandragen voldoende zwaarwichtig zijn om deze toch wel zeer zware sanctie te verantwoorden.

Moet ook blijken hoe jij - als student op kot gaand - voor je eigen levensonderhoud kan instaan. OCMW's van studentensteden zien teveel misbruik van 'onthechte studenten' die beroep doen op leefloon.
Je kan op vandaag uiteraard nog geen afstand doen van een erfenis : dat kan je pas als die openvalt.
En je kan tenslotte vandaag ook jezelf niet ontslaan van een onderhoudsplicht die wettelijk voorzien is.
Weet wel dat indien die vraag tot onderhoud er ooit komt, de meeste OCMW's vrijstelling verlenen bij bewezen en langdurige verbreking van het contact tussen ouder en kind.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”