Vader kijkt niet om naar dochter.

KathleenRombrechts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vader kijkt niet om naar dochter.

#1 , 18 apr 2017 16:27

Hallo iedereen,


Ik zal even snel mijn verhaal uitleggen en hoop zo in contact te komen met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, of mij hier verder mee kunnen helpen.

In 2015 kregen ik en mijn ex-partner, samen een dochter. Tot voor mijn zwangerschap verliep de relatie goed, vanaf ik zwanger was kwamen er meerdere malen leugens en bedrog aan te pas.
Mijn ex-partner, had al een dochter uit een vorige relatie (dochter was 12J), waar ik ook voor zorgde.
Mijn ex-partner zag deze dochter, maar 1 keer per week. Woensdagmiddag na school en 's avonds terug naar mama.
Ik heb er toen voor gezorgd, met advocaten enz, dat deze verblijfsregeling week-week werd en hij geen alimentatie meer moest betalen.

In augustus 2016, kwam een affaire van meer dan 6 maanden aan het licht. Enkele weken hadden we nog contact, vanaf november volledig niets meer omdat ik helemaal klaar was met de relatie.

Sinds die dag heeft mijn ex niet meer naar onze dochter omgekeken. Niet met sinterklaas, kerst, of haar 2e verjaardag.
Ook geen enige vorm van alimentatie werd betaald.

Nu was mijn vraag, is het op een of andere manier mogelijk om de rechten als vader van mijne ex-partner af te nemen?

In het begin heb ik meerdere malen zelf gehamerd op het feit dat hij onze dochter niet zag, dat was dan 'omdat hij mij niet wou zien'.
Nu zou ik het liefst van al de situatie zo houden, mijn dochter is perfect gelukkig, kent hem niet meer, associeert niets meer met hem,...
We zijn nu dus 6 maanden verder...

Ik wil ook geen rechtszaak opstarten voor de alimentatie, het geld interesseert me bitter weinig, ik wil enkel dat mijn dochter gelukkig is en een zorgeloos leven kan leiden.
Ik zit met vrij veel bang dat als hij binnen 3 maanden ineens zegt 'Hey ik wil onze dochter zien', dit na enkele procedures ook is wat ik ga moeten doen.
Mijn dochter meegeven met een totaal vreemde...


Hij heeft onze dochter uiteraard wel erkend.
Ik heb meerdere bewijzen van bedrog en misbruik naar mij toe, foto's van verwondingen, etc... Maar jammer genoeg heb ik daar nooit effectief klacht voor ingediend dus vrees ik dat ik daar vrij weinig mee ben?


Ik wil de situatie gewoon houden zoals ze nu is, geld hoef ik niet, ik voed onze dochter alleen op. En dat is prima zo...
Het kan toch niet zijn dat een 'vader' zomaar een jaar ofzo niet naar zijn kind omkijkt, en dan als het hem goed uitkomt uiteindelijk zijn zin krijgt en ik mijn dochter een dag per week of weekend per 2 weken moet afgeven?


Iemand ervaringen? Raad?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 18 apr 2017 23:15

Gehuwd?
Vonnis?
Wat staat daar wat omgangsregeling en alimentatie betreft in?

KathleenRombrechts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2017 08:57

Gehuwd?
Vonnis?
Wat staat daar wat omgangsregeling en alimentatie betreft in?
Niet gehuwd, geen vonnis.
Augustus affaire uitgekomen. Kind hoop en al 3 keer 'gezien' tot november.
November zette ik volledig een punt achter heel het gedoe, hij heeft toen heel het appartement leeggehaald (tv, eettafel, stoelen,salon,...) en zijn adres veranderd.
Sindsdien kind niet gezien, geen alimentatie betaald.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2017 10:48

Aangezien hij de biologische vader is, en het kind ook erkend heeft, kan je niet zomaar zijn rechten als vader (laten) afnemen, vrees ik. Tenzij je echt zou kunnen aantonen dat een verblijf van uw dochter bij hem "schade" zou kunnen opleveren (mentaal bijvoorbeeld). Maar als de vader zijn dochter op een normale manier zou behandelen en eventuele afspraken correct opvolgt, heeft hij het recht om zijn dochter te zien. Maar in zo'n geval heb je ook het recht op alimentatie, natuurlijk (daar heb je nu trouwens ook al recht op, of hij zijn dochter nu wil zien of niet).

Als je geen alimentatie wenst, en ook de vader niet in je leven (of dat van uw dochter) wenst, is het volgens mij het beste om alles zo te laten. Je kan immers nooit vermijden dat een biologische vader zijn rechten als vader opeist (in dit geval is het kind ook erkend door hem). Veel meer dan geen slapende honden wakker maken, kan je volgens mij niet doen op dit moment.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KathleenRombrechts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 apr 2017 13:07

Aangezien hij de biologische vader is, en het kind ook erkend heeft, kan je niet zomaar zijn rechten als vader (laten) afnemen, vrees ik. Tenzij je echt zou kunnen aantonen dat een verblijf van uw dochter bij hem "schade" zou kunnen opleveren (mentaal bijvoorbeeld). Maar als de vader zijn dochter op een normale manier zou behandelen en eventuele afspraken correct opvolgt, heeft hij het recht om zijn dochter te zien. Maar in zo'n geval heb je ook het recht op alimentatie, natuurlijk (daar heb je nu trouwens ook al recht op, of hij zijn dochter nu wil zien of niet).

Als je geen alimentatie wenst, en ook de vader niet in je leven (of dat van uw dochter) wenst, is het volgens mij het beste om alles zo te laten. Je kan immers nooit vermijden dat een biologische vader zijn rechten als vader opeist (in dit geval is het kind ook erkend door hem). Veel meer dan geen slapende honden wakker maken, kan je volgens mij niet doen op dit moment.

Dat dacht ik inderdaad al...
Alimentatie heb ik inderdaad recht op, maar dat associeer ik dan een beetje met slapende honden wakker maken..
Nu heeft hij wel meerdere malen mij slagen en of verwondingen gegeven, ook wanneer onze dochter hier dan huilend tussen kwam staan, zwierde hij haar gewoon mee opzij...
Dat zou ik dan kunnen aankaarten als hij ze toch uit het niets wil zien.

Het verbaasd me gewoon dat er geen enkele wetgeving omtrent dit is, als dit nu nog een jaar zo aansleept, en hij wil ze ineens toch zien kan ik ze nog altijd afgeven aan iemand die ze dan niet kent...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2017 13:16

Dat dacht ik inderdaad al...
Alimentatie heb ik inderdaad recht op, maar dat associeer ik dan een beetje met slapende honden wakker maken..
Nu heeft hij wel meerdere malen mij slagen en of verwondingen gegeven, ook wanneer onze dochter hier dan huilend tussen kwam staan, zwierde hij haar gewoon mee opzij...
Dat zou ik dan kunnen aankaarten als hij ze toch uit het niets wil zien.
Da's inderdaad een zeer goede reden om bijvoorbeeld te vragen dat uw dochter niet zonder toezicht bij de vader mag verblijven. Maar in dat geval zal u de zaken die u aandraagt, toch moeten bewijzen. Als u klacht neergelegd hebt bij de poltie van dit interfamilaal geweld, staat u al sterker.
Het verbaasd me gewoon dat er geen enkele wetgeving omtrent dit is, als dit nu nog een jaar zo aansleept, en hij wil ze ineens toch zien kan ik ze nog altijd afgeven aan iemand die ze dan niet kent...
Da's inderdaad een pijnpunt in de wetgeving. In mijn gemeente woont bijvoorbeeld een gezin waarvan de drie kinderen geplaatst zijn wegens verwaarlozing en fysieke mishandeling. De vrouw is intussen zwanger van haar vierde. Er is jammer genoeg geen enkele wetgeving die dit verbiedt... Da's een beetje een gelijkaardige problematiek: er is weinig wetgeving die kinderen beschermt tegen wat hun biologische ouders hen zouden kunnen aandoen... Biologische ouders zouden hun rechten moeten "verdienen" in mijn ogen... Maar bon, da's een andere discussie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”