echtscheiding buitenland + erfenis

micha
Topic Starter
Berichten: 37

echtscheiding buitenland + erfenis

#1 , 17 apr 2017 16:32

Beste,
Graag had ik wat advies van u gekregen.
Betrokkene was gehuwd met een buitenlandse en is daar een 6-tal jaar geleden van gescheiden. Nu blijkt dat er een document van die echtscheiding ontbreekt en daardoor kan die echtscheiding niet overgeschreven worden op de bevolkingsdienst in de gemeente.
Ondertussen is betrokkene overleden. Hij had zelf geen eigen goederen maar wel goederen uit onverdeeldheid door overlijden vader.
Hij heeft ook voor zijn overlijden een testament opgemaakt waarin hij wil dat zijn ex-echtgenote niets erft. Er zijn geen kinderen.
Mijn vraag is nu hoe de verdeling van de erfenis zal verlopen en wat er eigenlijk zal moeten ingediend worden. De moeder leeft nog en er is een zus. De ex-echtgenote is vermoedelijk hertrouwd en woont in het buitenland, adres onbekend. Ik denk zolang de moeder leeft dat er geen probleem is. Indien de moeder overlijdt heeft de ex-echtgenote dan recht op deel van het vruchtgebruik van de man? Hoe kan zoiets omgezet worden in waarde?
Welke waarde heeft het testament?
Graag uw mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 apr 2017 16:54

In welk landen speelt het melodrama zich af?

Alleszins erven de vrouwen in België niet van hun man (oei...omgekeerd ook hoor!).
Even poging tot resumeren:
In volle eigendom bezat hij dus niets.
Wat hij bezat was "in onderverdeeldheid" dat zal wel geweest zijn na overlijden van zijn vader?
Ja? Dat was en is dus nog blote eigendom en die gaat naar zijn eigen familie.

Daarom denk ik dat het een "leeg" probleem is, zelfs als er geen duidelijkheid is over die echtscheiding.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

iota
Berichten: 830

#3 , 17 apr 2017 18:17

Mocht er voor haar toch iets te erven vallen en het zou blijken dat de scheiding administratief toch nog niet helemaal in orde zou zijn geweest, kan ze idd nog onterfd zijn bij testament.

Hiervoor moet aan enkele vormelijke vereisten zijn voldaan:
1. Ze moeten sinds geruime tijd apart wonen (ik dacht min. 6 maanden);
2. Er moet een aparte verblijplaats zijn aangevraagd;
3. In het testament moet letterlijk staan:"Ik onterf haar".
Impliciet onterven volstaat niet. Als de erflater al zijn bezittingen aan x en y nalaat en zijn ex niet vernoemt, erft ze nog steeds een
bepaald minimum.

Reclame

micha
Topic Starter
Berichten: 37

#4 , 17 apr 2017 22:18

Het huwelijk en de echtscheiding werden voltrokken in Thailand.
In principe moet niemand zich zorgen maken als ik jullie antwoord lees. De enige zorg die er bestond was het onroerend goed.
Betrokkene heeft al meerdere jaren terug een domicilie in België en zijn ex-echtgenote heeft hier nooit gedomicilieerd geweest. Zij was enkel in België geregistreerd om eventueel bij vakanties te kunnen langskomen.
Ze hadden mij aangeraden om via een advocaat de procedure in te zetten dat zij hier sedert minimum 6 maand niet verbleef. Spijtig genoeg is dat niet gelukt daar hij kort daarna overleden is. In het testament werd wel expliciet vermeld dat zij onterft moet worden.
Ik vraag me wel af hoe het komt dat jullie mij zo snel kunnen inlichten en dat de notaris zelf en 2 advocaten mij geen antwoord konden geven op deze vragen. Blijkbaar weet men niet goed hoe de aangifte van nalatenschap in te dienen. Sommige instanties wachten ook op een attest van erfrechtopvolging en zeggen dat alles voor de echtgenote is. Hier gaat het wel om roerende goederen.
In ieder geval bedankt voor jullie reactie. Ik hoop dat alles verloopt zoals hij het had gewenst.
met vriendelijke groeten.

iota
Berichten: 830

#5 , 17 apr 2017 22:57

Betrokkene heeft al meerdere jaren terug een domicilie in België en zijn ex-echtgenote heeft hier nooit gedomicilieerd geweest. Zij was enkel in België geregistreerd om eventueel bij vakanties te kunnen langskomen.
Elk op een ander adres gaan wonen is wel niet hetzelfde als aparte woonst aanvragen. Dat laatste moet via de vrederechter zijn gebeurd om aan de voorwaarden voor onterving te voldoen.

Maar dit is enkel van belang indien zou blijken dat de overledene voor de Belgische wet toch nog officieel gehuwd was.

Is de scheiding niet officieel en is aan één van de 3 genoemde voorwaarden niet voldaan, b.v. geen aparte woonst aangevraagd, dan is de ex wel nog erfgename ondanks het testament. Met alle moeilijkheden vandien voor jullie, zelfs al erft ze in dat geval enkel een deel(tje) vruchtgebruik.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 17 apr 2017 23:04

Betrokkene heeft al meerdere jaren terug een domicilie in België en zijn ex-echtgenote heeft hier nooit gedomicilieerd geweest. Zij was enkel in België geregistreerd om eventueel bij vakanties te kunnen langskomen.
Elk op een ander adres gaan wonen is wel niet hetzelfde als aparte woonst aanvragen. Dat laatste moet via de vrederechter zijn gebeurd om aan de voorwaarden voor onterving te voldoen.

Maar dit is enkel van belang indien zou blijken dat de overledene voor de Belgische wet toch nog officieel gehuwd was.

Is de scheiding niet officieel en is aan één van de 3 genoemde voorwaarden niet voldaan, b.v. geen aparte woonst aangevraagd, dan is de ex wel nog erfgename ondanks het testament. Met alle moeilijkheden vandien voor jullie, zelfs al erft ze in dat geval enkel een deel(tje) vruchtgebruik.
Ze zal geen vruchtgebruik erven aangezien de overledene niets in volle eigendom bezat op ogenblik van overlijden.
Wat hij in onverdeeldheid bezat is enkel blote eigendom en die erft ze sowieso niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

iota
Berichten: 830

#7 , 17 apr 2017 23:34

idd erft ze sowieso geen eigendom.

micha
Topic Starter
Berichten: 37

#8 , 18 apr 2017 09:43

Zijn domicilie is in België geplaatst kort voor de echtscheiding. Daarvoor heeft hij ginder gewoond.
Toen hij in Thailand woonde kwam hij naar Belgïe op bezoek, korte vakantie. Dat is de reden waarom hij het huwelijk overschreef in Belgïe. Hij dacht hier goed aan te doen om geen problemen te hebben met de stempels.
De echtscheidingsakte bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is in ons bezit, het tweede deel jammer genoeg niet. Blijkbaar moeten ze beide delen hebben om dit te kunnen wijzigen in België. Ik heb al geprobeerd via de ambassade in Thailand en via een vertaalbureau ginder om aan een duplicaat te geraken, maar zonder succes. De ambassade in België, sorry dat ik het moet zeggen, reageert gewoon niet op mijn mails. Nochtans moeten zij de burgers helpen...
Gelet op het feit dat zij al 6 jaar gescheiden zijn, dat zij nooit in België heeft gewoond, dat zij vermoedelijk hertrouwd is en dat er een testament en dat ik het eerste deel van de echtscheidingsakte bezit is dan onvoldoende om onterft te worden.
Dus, als ik resumeer, kan de ex-echtgenote enkel aanspraak maken op een deeltje vruchtgebruik. Dit kan dan maar pas na het overlijden van de moeder, anders heeft er niemand vruchtgebruik. Het testament zou dan ook voor niets geweest zijn. Raar, waarom moet men dat dan opmaken?
Noemen ze dat een laatste wilsbeschikking?
Wat moet ik mij voorstellen bij een deeltje vruchtgebruik? Dit kan pas na overlijden van de moeder?
De roerende goederen zijn dan volledig voor haar. Daar maak ik mij dan het minste zorgen over.
Wat gebeurt er als ze haar niet vinden?
Een heleboel vragen?
Een mens wordt geconfronteerd met verdriet, verlies en dan nog zo'n nasleep...
Alvast bedankt voor jullie info.

iota
Berichten: 830

#9 , 20 apr 2017 12:24

Even alles op een rijtje:

Uw broer is overleden, wonende in België.
Hij was gehuwd in Thailand en is daar 6 jaar geleden ook gescheiden. Er zijn geen kinderen.
Het huwelijk is erkend in België, maar de scheiding niet omdat er een document ontbreekt.

U krijgt de erfenis van uw broer niet geregeld omdat enerzijds de echtscheiding niet afdoende bewezen is en anderzijds het testament niet volledig ontervend is, aangezien er wellicht geen aparte woonst is aangevraagd (waarom zou uw broer ook, aangezien hij officieel gescheiden was?) en het bij zijn overlijden nog niet was gelukt om aan te tonen dat de ex hier min. 6 maanden niet meer verbleef.
Gevolg: de administratie beschouwt haar voorlopig als potentiële erfgename, waardoor alles vast zit aangezien u niet weet waar ze is.

In wezen gaat het hier gewoon om een administratief probleem dat toch op de één of andere manier moet op te lossen zijn.
Gezien de scheiding is de ex geen erfgename, punt. U moet alleen aan de nodige papieren geraken om dit te bewijzen.
De Belgische ambassade in Thailand kan u blijkbaar niet helpen. En de ambassade hier reageert niet op mails.
Volgens mij zit er niks anders op dan te blijven proberen: zelf naar de ambassade hier gaan, aandringen, aandringen bij de Belgische ambasssade in Thailand en hen minstens om advies vragen, de betrokken instanties opbellen en vragen wat zij voorstellen, de Vlaamse ombudsdienst contacteren die u misschien naar de juiste personen kan doorverwijzen, enz.

Misschien heeft hier op het forum iemand nog tips wie of wat te contacteren?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 20 apr 2017 12:57

Kunnen de erfgenamen dan geen papieren krijgen mbt de scheiding in Thailand?
Had de overledene daaromtrent werkelijk geen enkel bewijs in handen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

iota
Berichten: 830

#11 , 20 apr 2017 13:17

Dat is het probleem:
De echtscheidingsakte bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is in ons bezit, het tweede deel jammer genoeg niet. Blijkbaar moeten ze beide delen hebben om dit te kunnen wijzigen in België.
Zodoende kan die echtscheiding niet worden ingeschreven in het bevolkingsregister. Doordat onduidelijk is wie erft, kan er ook geen attest van erfopvolging worden opgesteld.

iota
Berichten: 830

#12 , 20 apr 2017 13:23

Of preciezer: zo lang de echtscheiding hier niet is geregistreerd, is de ex tot nader orde voor de instanties nog steeds erfgename.
Het testament is nl. ook niet volledig ontervend.

micha
Topic Starter
Berichten: 37

#13 , 20 apr 2017 20:12

Beste,
Inderdaad, als de scheiding wordt uitgesproken krijg je 2 documenten, de Kor 6 en de Kor 7. De Kor 7 is in ons bezit. Dit is een document dat reeds vertaald en gelegaliseerd werd door de rechtbank. Hierop staat de echtscheiding vermeld. De Kor 6 hebben we niet. Blijkbaar is dit het belangrijkste document. Hierop zou het verloop van de echtscheiding moeten staan.
De ambassade in Thailand wil meewerken maar kan niets doen. Zij zeggen dat we best de ambassade in België contacteren. Dat zij ons moeten helpen.
Bij hen krijg ik geen gehoor.
Ik zal nogmaals de ambassade aanspreken in Brussel.
Het heeft geen nut om er persoonlijk om te gaan want vermoedelijk eisen ze dan een volmacht.
Wie weet hoe we aan de Kor 7 kunnen geraken?

iota
Berichten: 830

#14 , 20 apr 2017 21:28

Weet je in welk districtskantoor in Thailand de echtscheiding is gebeurd? Zo ja, zou je daar terecht kunnen?
Weet u of er destijds een advocaat aan te pas is gekomen en wie dat is? Misschien is er nog een naam te vinden in de nalatenschap?

In het ergste geval kan via de rechtbank erkenning van de echtscheiding worden gevraagd (procedure art. 23 van het Wetboek IPR).

Ik vond o.a. dit:
http://www.argusadvocaten.be/uploads/pd ... ef/051.pdf
Misschien kan u terecht bij het steunpunt IPR of bij de juridische helpdesk (zie p. 5 onderaan).

Terug naar “Andere”