Kan DNA staal afname verplicht worden bij kind en moeder?

Dilbert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan DNA staal afname verplicht worden bij kind en moeder?

#1 , 12 apr 2017 01:51

Hallo,

Mijn vriendin heeft in het verleden een kortstondige relatie gehad met een man waaruit een kind ontstond.
Zij wil geen contact meer met de toenmalige vader dewelke haar destijds heeft mishandeld.
De vader beweert dat mijn vriendin op het moment van verwekking sliep met verscheidene mannen, wat niet
correct is en hij wilt een bewijs dat hij de vader is van het kind. Hij heeft dus een rechtzaak aangespannen.
De tegenpartij wenst een DNA-staal afname van moeder en kind. Kan de moeder dit weigeren?
Wat zijn de gevolgen van een eventuele weigering?

Dank bij voorbaat,
Dilbert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2017 08:02

De rechter beslist uiteindelijk hierover. Kan niet verplicht worden maar de rechter kan conclusies trekken uit het feit van de weigering.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 12 apr 2017 19:21

Is het kind erkend door een andere man?
Is er bezit van staat? Wie zorgde voor het kind?

Reclame

Terug naar “Andere”