opdraaien voor kosten van ouder (ocmw , bejaardentehuis )

XPke
Topic Starter
Berichten: 20

opdraaien voor kosten van ouder (ocmw , bejaardentehuis )

#1 , 20 jan 2008 17:37

Hallo !

Mijn vriendin is al van kleins af aan opgevoed door haar grootmoeder ( moeder van haar vader ) , die inmiddels overleden is .

Haar moeder trok zich niets aan van haar , dronk , ging opstap en zat steeds met andere mannen aan te pappen .

Nu , na jarenlang geen contact gehad te hebben zocht ze verleden jaar terug contact .

Af en toe ontmoet mijn vriendin haar wel eens , maar het is echt zeer sporadisch en eerder met tegenzin .
Ze doet dit eigenlijk alleen maar omdat de ouders van haar moeder daarop aandringen .

Nu is mijn vraag .

Indien mijn vriendin haar moeder iets overkomt of naar een bejaarden te huis moet , moet mijn vriendin dan voor deze kosten opdraaien , ondanks dat mijn vriendin haar moeder zich nooit iets van haar heeft aangetrokken en ze is grootgebracht door haar inmiddels overleden grootmoeder ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 jan 2008 14:28

Indien die moeder in een rusthuis terecht komt en niet in staat is zelf de kosten hiervan te dragen , zal het OCMW van haar gemeente die lasten dragen. Daarna gaat dit OCMW op zoek naar onderhoudsplichtigen , dit zijn kinderen die volgens een bepaald barema een bijdrage kunnen betalen. Die bijdrage is afhankelijk van gezinssamenstelling , inkomen , enz. Indien echter , zoals hier , de onderlinge relatie onbestaand is , kan het OCMW afzien van terugvordering wegens 'billijkheidsredenen'. Ik denk dat de vriendin hiervoor zeker in aanmerking komt.

http://www.okra.be/page?&orl=1&ssn=&lng ... 80&nws=118


Lees hier meer en bekijk eventueel het barema.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 jan 2008 11:13

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.”(Burgerlijk Wetboek).

"Art.98...§2.De kosten van de maatschappelijke dienstverlening WORDEN eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald: op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp..."(OCMW-Wet 8 juli 1986).

‘Een OCMW dat overgaat tot terugvordering van de kosten van maatschappelijke dienstverlening bij de onderhoudsplichtige familieleden van de geholpen persoon,terwijl deze onderhoudsplichtigen billijkheidsredenen hadden ingeroepen om van deze terugvordering te worden vrijgesteld,moet in zijn terugvorderingsbeslissing motiveren waarom het deze redenen niet aanvaardt‘[Cass. 18 september 2006(B.R./OCMW Antwerpen),R.W.2007-08,309].

U kan dus billijkheidsredenen inroepen tegen een eventueel verhaal van de kosten door het OCMW op u.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

k-nijn
Berichten: 8

#4 , 15 feb 2008 22:53

Staat er eigenlijk een termijn op? Kan men zelfs na jaren zonder contact je redenen motiveren om niet voor de kosten op te draaien?

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 17 feb 2008 18:11

Er staat geen termijn op. Of de vordering tot onderhoudsplicht zich nu voordoet of pas binnen 10 jaar , de beslissing heeft steeds betrekking op een algemene situatie, ongeacht de duur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 17 feb 2008 18:43

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.”(Burgerlijk Wetboek).
BEHOEFTIG zijn wil nog niet zeggen dat men om het even welke vraag van het OCMM, tot betaling, zou moeten aanvaarden.

Terug naar “Andere”