Naamswijziging

Mengelmoesje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Naamswijziging

#1 , 28 feb 2017 21:55

Hallo!

Ik ben bezig met orienteren op hoe dit in zijn werk gaat. Graag zou ik wat advies willen over welke kansen ik heb en welke stappen ik moet ondernemen.

Mijn verhaal in het kort,
Ik ben een vrouw van bijna 21 jaar oud, bij mijn geboorte heb ik de voornaam gehad van mijn vaders minnares. Waarmee hij vlak daarna vandoor mee is gegaan. Dit is niet een veel voorkomende naam, sterker nog. Naast mijzelf en haar heb ik hem nooit gehoord. Ook google levert niet veel op. Nu is hij ook met haar getrouwd, en delen we ook dezelfde achternaam. Mijn jeugd was niet het perfecte plaatje. Mijn vader weigerde een cent te betalen/investeren voor mij en haar kinderen waren alles. Uiteindelijk via de rechter bepaald en opgelost. Ook was mijn vader nooit thuis als ik naar hem moest om het weekend, werd ik bij zijn vrouw afgezet. Ik voelde me daar totaal niet thuis, en anders behandeld dan haar eigen kinderen. Uiteindelijk toen ik in de puberteit kwam (10) begon ik hem dwars te zitten. Ik was een extreme puber, uiteindelijk is er ADD geconstateerd. Ik ben van mening dat dit zijn schuld is. De vernederingen begonnen steeds harder en dieper te worden, voornamelijk omdat ik als kind dik was. Hij liep nog net niet met zijn vingertje achter mij aan om me uit te lachen. Op mijn 12e mocht ik zelf beslissen, en op mijn 13e is de eerste keer het contact verbroken. Dit was tot mijn 15e. Het werd er niet beter op, maar ik kon het wel al makkelijker van me af zetten. Ik kwam eigenlijk alleen nog voor mijn broertje en zusjes. Op mijn 19e opnieuw het contact verbroken, tot op heden wil ik hem niet zien of spreken. Vooral ook omdat hij doet alsof ik gek ben en me aanstel. Ook maakt hij mij zwart bij vrienden/familie.

Wat ik wil:
Ik wil eigenlijk het liefste mijn naam laten wijzigen, en de achternaam van mijn moeder aannemen. Eventuele ontbinding hoeft niet, maar is ook geen probleem als het wel moet.
Daarnaast eis ik dat hij opdraait voor de kosten die daarvoor gemaakt worden.

Wat voor rechten en kansen heb ik hierin, en hoe pak ik dit het beste aan? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#2 , 22 jun 2017 05:07

Ik durf me niet uitspreken over de slaagkansen van zulk verzoek, maar dat hij de kosten voor zijn rekening moet nemen lijkt zo goed als uitgesloten, indien niet volledig uitgesloten. Doorgaans is de persoon die de naamswijziging aanvraagt per definitie de persoon die de kosten op zich moet nemen, en de aanvraag ook moet verantwoorden (of die aanvraag goedgekeurd wordt, hangt af van de bevoegde dienst en ik vrees dat daar niet altijd een vast criterium wordt gehanteerd)

In de marge: in landen als het UK kan je gratis en zonder enige justificatie je naam aanpassen. Ik vind het jammer dat men dat in België niet kan. Minstens 1x, op het tijdstip van meerderjarigheid, zou het toch logisch zijn dat je iets wat je je hele leven meedraagt (je naam) zelf kan bepalen ...

Reclame

Terug naar “Andere”