Biologische vader wil kind zien na 1.5 jaar

Lisa217
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Biologische vader wil kind zien na 1.5 jaar

#1 , 27 feb 2017 13:51

Beste ,

Mijn naam is lisa ,
ik heb een zoontje van een jaar en half
toen ik wist dat ik zwanger was heeft mijn ex vriend alle contact met mij verbroken
hij heeft blijven ontkennen dat mijn zoontje niet van hem was
na dat mijn zoon 1 jaar is geworden bleef hij mij beschuldigen dat ik was vreemd gegaan en dat het zijn kind niet is
om hem ongelijk te geven hebben we een dna test laten doen .
toen te resultaten binnen waren gekomen van de dna test en hij daad werkelijk de vader is van mijn zoontje
heeft hij nog steeds geen contact willen hebben met mijn zoontje . nu na 6 maanden
wil hij contact . hij heeft nooit naar hem omgekeken en zelf nooit laten herkennen
heeft hij nu rechten of plichten ? of kan ik hem weigeren van contact te hebben met mijn zoon
aangezien dat hij al die tijd nooit naar om heeft gekeken of iets van betaald heeft of zelf gevraagd om hem eens te zien
zelf na mijn bevalling heeft hij er nooit na gekeken

groetjes Lisa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 27 feb 2017 14:49

U kan weigeren het is dan aan de vader om naar de rechtbank te stappen.
Betaald hij alimentatie? Vermoedelijk niet.
Is het kind erkend bij de burgerlijke stand door de vader ...vermoedelijk ook niet.
Er is ook geen bezit van staat ...heeft dus nooit gezorgd voor kind al of niet als biologische of wettelijke vader.
Er is dus geen wettelijke band of emotionele band.
Een commercieel Dna onderzoek is nog geen gerechtelijk onderzoek en hoeft in feite niet aanvaard te worden door de rechter.
http://www.kinderrechtswinkel.be/index.php?ID=39080

Het is wat u wil ... ofwel co-gezags en verblijfsouderschap ofwel totaal geen contact want hij is wettelijk niet de vader op dat standpunt kan u blijven staan. Zeker in dit stadium.

Lisa217
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2017 16:47

beste francisces ,

al vast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen !
hij betaald geen alimentatie en hij heeft zijn zoon ook niet herkend
hij heeft inderdaad nooit gezorgd voor zijn zoontje
het dna onderzoek is wel via een gerechtelijk onderzoek gebeurd
hij kan blijkbaar de dna onderzoek gebruiken bij de rechter om dat het een gerechtelijk dna onderzoek was
kan dat in mijn na deel spreken of niet of moet dat onderzoek door een rechter worden op gelegd ?

al vast bedankt

groetjes Lisa

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 27 feb 2017 18:10

Dan kan de rechtbank ( jeugdkamer van familierechtbank) inderdaad overgaan tot maatregelen.
Maar dat houdt dan ook in dat de biologische vader bij vonnis de wettelijke vader wordt. En dus het kind wettelijk erkend wordt.
Dan treedt hij in alle rechten en plichten dus omgangsrecht en co gezag over het kind.
Gezien de situatie kan u wel voorstellen om het contact langzaam op te bouwen en de eerste maanden zeker onder supervisie en op neutrale plaatsen. Korte periode en langzaam vermeerderen.
Het feit dat hij al 2 jaar niets van zich heeft laten horen speelt uiteraard niet in zijn voordeel.
Hij zal ook alimentatie moeten betalen ... zeker als hij maar enkel een week⁻end op twee zou vragen.
Niet betalen alimentatie is strafbaar.
Na vonnis kind niet meegeven is ook strafbaar.

Terug naar “Andere”