psychologische problemen

Klink
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

psychologische problemen

#1 , 10 jan 2017 22:25

Mijn moeder heeft nu al enkele jaren psychologische problemen, ze hoort stemmen, heeft waanbeelden, ...

Ze is 3 keer vrijwillig opgenomen geweest, maar na iedere keer stopte ze abrupt met het nemen van haar medicatie waardoor ze terug verslechterde.
Na de laatste opname werd er voorgesteld dat er een persoon van het witgele kruis iedere morgen erop toezag dat ze haar medicatie nam. Zij deed die, maar stak keer op keer de medicatie onder haar tong, en zodra de verpleger weg was, spuwde ze deze uit in het toilet en probeerde ze deze door te spoelen. Weldra begon ze weer stemmen te horen en te mompelen tegen deze stemmen. Nu hoort ze de stem van de eerste psychiater die haar behandeld heeft, ze heeft deze al verscheidene mails gestuurd, getelefoneerd aan zijn deur gestaan....

Maar overlangs kwamen ik en mijn vader thuis van de winkel en stond ze te roepen in de keuken, ik en mijn pa zijn direct naar binnen gegaan en vroegen wat er gaande was. Zij antwoorde hierop dat ze ruzie had gekregen met haar moeder over de telefoon. Na 10 minuten zij ze dat ze het glas ging wegbrengen. Maar de manier hoe ze zich gedroeg vond ik en mijn vader al vreemd, dus ik belde mijn oma dus op om te vragen als er dat werkelijk iets gebeurd was. Wat bleek mijn grootmoeder was net thuisgekomen van te gaan winkelen, dus mijn moeder loog weer voor de zo veelste keer.

De dag (vandaag) zij mijn vader dat hij 3 eieren in de handtas van mijn moeder had gevonden... en het gene wat ons direct te binnen schoot was dat ze van plan was de eieren op het huis van de psychiater te gooien, late op de avond zit ik naar tv te kijken in de zetel en mijn ma zit in de andere zetel.
Ze begon weer te mompelen tegen de stem, en nu luider dan normaal dus ik kon vrij duidelijk verstaan wat ze zat te zeggen. ''Gij vuil stuk krapul ge moet mij en mijne zoon gerust laten'', ''gij smeerlap'‘, dit waren enkele dingen die ze zat te zeggen. Ik die mij zelf niet meer kon beheersen (ik ben 18 en ga nog naar school en de situatie thuis is niet meer leefbaar) gooide uit frustratie mijn glas water tegen de muur kapot en zei dat ze er mee moest ophouden en rende naar mijn kamer op dat moment kwam mijn vader de living binnen. Ik hoorde mijn moeder toen roepen: hij zit mijn zoon ook al te lastig te vallen, en riep ook dat ze hem van kant zou maken.

Na dat alles wat weer was afgekoeld hebben ik en mijn pa dus gevraagd als ze nog stemmen hoort, en ze zei ja. Dus vroegen we of ze haar medicatie nog nam en antwoorde hierop ja maar net als ik me goed voel.

We hebben haar aangeraden om een afspreek te maken met de nieuwe psychiater die ze nu heeft, maar ze wilt niet. Ze zat toen te zeggen dat ze naar een vluchthuis zou gaan als ze haar niet meer thuis wilden.

Mijn vraag is dus kan ik ervoor zorgen dat mijn moeder gedwongen opgenomen kan worden??

Ik weet dat ze aan deze voor waarden moet voldoen:

•betrokkene is geestesziek --> dat is ze
•hij/zij vormt een gevaar voor zijn eigen gezondheid of veiligheid of een ernstig bedreiging voor andermans leven of integriteit --> door de onregelmatige inname van haar medicatie is dit schadelijk voor haar gezondheid en ze dreigde er mee iemand te doden
•er is geen andere geschikte behandeling mogelijk, d.w.z. betrokkene weigert vrijwillig in begeleiding te gaan --> ze weigert vrijwillig in begeleiding te gaan


Ik wil graag wat meer info over onder andere bepaalde stappen die ik zou moeten nemen.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding