Uit huis zetting meerderjarige

willekeuriganoniem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uit huis zetting meerderjarige

#1 , 02 jan 2017 15:27

Ik ga proberen de situatie niet langdradig maar toch voldoende duidelijk toe te lichten;

Ik ben een 19-jarige tweede bach student, en dreig uit het huis gezet te worden.

Heb altijd al bij mijn alleenstaande moeder gewoond, heb sinds men tienerjaren jammer genoeg een verslechterende relatie met haar. Ik weet ondertussen dat ze mentaal/emotioneel weinig stabiel is (depressie in het verleden en nu misschien ook), heel wat extreme moodswings, weinig zelfbeheersing, impulsief bij beslissingen met soms alle gevolgen van dien, monologe ruzies om echt triviale dingen, maar de laatste tien maanden dreigt ze steeds vaker me buiten te zetten. Dat dreigement werd ook gebruikt om me te dwingen men lidmaatschap bij een sportclub te beëindigen dit jaar, ondanks dat ik het lidgeld de laatste jaren zelf betaalde.

We wonen in een sociale woning, normaal gezien ben ik ook inbegrepen in het wooncontract, of heb ik een eigen contract, geen idee hoe het werkt. Ze dreigde meermaals dat ze met de maatschappij kan regelen dat het mijne beëindigd wordt en dat ik zo dus op men eigen kom te staan (ook financieel).
Nu zou ik dan werk en mijn opleiding moeten combineren wat me weinig haalbaar lijkt, en zelfs als het al mogelijk is het veel moeilijker maakt, wat op zijn beurt desastreuze gevolgen kan hebben voor mijn verdere leven. Dit alles zou bijzonder jammer zijn aangezien ik tot dusver mijn best doe en een vrij goede student ben.
Ook en ter verduidelijking; ik heb nog nooit fysieke schade toegebracht, noch materieel, noch aan personen, ben nog nooit weggelopen. Ik zie dus niet in welke ernstige fouten ik gemaakt zou hebben. Wat ik wel wil toegeven is dat ik af en toe vergeetachtig, verstrooid ben en dus wel eens een huistaakje vergeet als ik er niet aan wordt herinnerd (die ik dan wel asap doe). Ook steek ik redelijk veel tijd in mijn studies en sport, neem dus zogezegd minder deel aan het gezinsleven.

Ik persoonlijk vind het moreel gezien bijzonder oneerlijk, ik kan het niet vatten. Feit is wel dat er al eerder iemand is buiten gezet. Dat is een ander verhaal, maar verduidelijkt wel dat dit misschien niet gewoon een dreigement in een boze bui is. Ze zegt vaak dat ze niets meer verplicht is (onderdak en dergelijke) omdat ik meerderjarig ben. Ik heb absoluut geen zin in een rechtzaak of wat het ook is, maar kan dit eigenlijk allemaal? wettelijk gezien? Wat is jullie raad?

Bedankt voor uw tijd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 02 jan 2017 17:47

Je woont daar. Niemand kan je daar zomaar buitenzetten zonder een vonnis van de vrederechter. Zelfs als je moeder de sloten zou veranderen, dan heb je het recht om (met behulp van een slotenmaker) weer binnen te geraken.

Daarnaast heeft je moeder een onderhoudsplicht t.o.v. jou tot je afgestudeerd bent (binnen een normaal studietraject) en werk hebt gevonden, meerderjarig of niet. Ze kan wel eisen dat je elders gaat wonen, maar dan moet zij in principe opdraaien voor die kosten.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 02 jan 2017 18:59

Gezien je 19 jaar bent en 2e jaar Bachelor, ziet het er naar uit dat je een perfect studietraject volgt. Elke hogeschool heeft ook een sociale dienst met een aanspreekpunt. Stap daar alvast binnen om je situatie uit te leggen en te vragen op welke manier er hulp geboden kan worden. Het is immers belangrijk dat je dit probleem bespreekbaar maakt via een objectieve derde instantie. Dit soort stress en toestanden kan je studieparcours negatief beïnvloeden en dat moet vermeden worden.

Reclame

Terug naar “Andere”