Moeder wettelijk geen moeder meer maken.

bennybernaer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Moeder wettelijk geen moeder meer maken.

#1 , 26 dec 2016 18:37

Ik ben een man van 36 jaar en heb al een heel moeilijk leven achter de rug. Op mijn 13 de ben ik geplaatst in een pleeggezin omdat m'n moeder ons (mezelf, broer en zus) in de steek had gelaten en bij haar vriend is gaan inwonen. Als kind heeft ze me vaak ook emotioneel en lichamelijk mishandeld. Tot op de dag van vandaag heb ik eigenlijk nog nauwelijks contact met haar. Mijn broer en zus zien haar nog wel regelmatig omdat zij haar min of meer vergeven hebben voor de fouten die ze toen heeft gemaakt. Zelf kan en wil ik dit niet omdat ik eigenlijk zowat het zwaarste slachtoffer was....

Nu is mijn vraag: Kan ik mijn moeder (nu ik volwassen ben) wettelijk geen moeder meer maken, en zo ja hoe gaat dit in zijn werk? Ik heb namelijk gehoord dat je als kind ook een soort onderhoudsplicht hebt tegenover je ouders? Klopt dit? Maar als mijn moeder nooit voor mij gezorgd heeft zou het toch niet logisch zijn, als ik ook nog eens ga bijleggen als ze ooit in een rusthuis beland en ze dit zelf niet kan betalen? Ik ben zelf invalide en moet rondkomen met een invaliditeitsuitkering.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 dec 2016 18:39

Als u kan aantonen dat u niet bent opgevoed door uw moeder (geplaatst op 13 jaar, enz) bent u niet bijdrageplichtig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 26 dec 2016 22:21

Idd vanaf minderjarige geen contact meer hebben ( zeker niet op zelfde adres wonen) maar ook het feit dat u geplaatst bent geweest.
Zorg dat u het dossiernummer van die beslissing mest hebt zodat u op die wijze kan bewijzen - mocht u een afschrift van het vonnis nog kunnen bekomen zorg dat u dat hebt. Ook een lijst van de pleeggezinnen kan nuttig zijn.

"Ontmoederen" zal iets moeilijker zijn bij mijn weten in BE niet mogelijk.

Reclame

Terug naar “Andere”