achternaam tweede kind

Lyon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

achternaam tweede kind

#1 , 18 dec 2016 09:50

In 2008 ben ik alleenstaande mama geworden, mijn zoon heeft dus mijn achternaam gekregen. Een paar jaar later ben ik mijn huidige partner tegengekomen, deze heeft mijn zoon erkent en we hebben er toen voor gekozen dat mijn zoon mijn achternaam behield.
In 2012 zijn wij getrouwd, waardoor dus mijn zoon in ons trouwboekje vermeld staat, met dus natuurlijk mijn achternaam.
Momenteel ben ik zwanger en in mei zullen wij samen een kindje krijgen. Mijn vraag was nu of dit kind de achternaam van de vader kan dragen of is hij ook verplicht om mijn achternaam te dragen zoals mijn vorige zoon?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 dec 2016 11:32

Het zal de naam dragen van de vader.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 18 dec 2016 11:46

correctie: de huidige wetgeving houdt in dat ouders samen mogen kiezen welke achternaam hun gezamenlijk kinderen draagt. (3 naamsmogelijheden) Vanaf kind 1 wordt er dan wel beslist welke familienaam alle andere gezamelijke kinderen zullen dragen. In jullie geval zal dat technisch gezien de naam van de moeder moeten zijn, omdat jullie eerste gezamelijke kind al jouw naam draagt. Nu vraag je het best nog eens bij de gemeente na: want hebben jullie samen de verklaring al ondertekend dat deze familienaam zal gelden voor alle kinderen in dit gezin? Zo niet, denk ik dat er een mogelijkheid is om toch een combinatie van beide familienamen te kiezen.

Reclame

Terug naar “Andere”