Interpretatie vonnis/dwangsommen

Mvr1
Topic Starter
Berichten: 47

Interpretatie vonnis/dwangsommen

#1 , 12 dec 2016 11:48

Grootouder heeft recht op persoonlijk contact elke oneven zondag.
Indien deze zondag valt op een wettelijke feestdag, op de verjaardag van het kind, een geplande vakantie of een socio-culturele of pedagogische activiteit die niet verplaatst kan worden gaat het recht op persoonlijk contact door op de eerstvolgende zondag.

25/12 (oneven week) en 01/12 (even week) vallen beide op een wettelijke feestdag. Eerstvolgende zondag is dus 8/01 (even week).
We houden ons zeer strikt aan het vonnis. Men wil nu dwangsommen gaan eisen omdat er geen compensatie komt voor die feestdag. In welke mate is dit dreigen of gegrond?
(Vraag gaat echt puur om interpretatie vonnis. Moet er telkens een compensatie volgen? Een ander jaar zullen er eens 2 oneven weken na elkaar vallen bij de jaarwisseling en ontstaat er dus een voordeel voor grootouder.)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 dec 2016 13:18

Er zijn verschillende interpretaties mogelijk.

Ik denk dat het hier van belang is om te kijken naar de ratio van de beslissing. Deze is volgens mij eenvoudig: als een persoonlijk contact niet doorgaat omwille van een van de opgesomde redenen (zoals een feestdag) heeft de grootouder het recht op een vervangende afspraak. Deze afspraak vindt plaats op de eerstvolgende zondag (waarop geen feestdag ligt, geen geplande vakantie ligt, etc.).

Mijn inziens heeft de grootouder recht op een vervangende afspraak op 8 januari.

Mvr1
Topic Starter
Berichten: 47

#3 , 12 dec 2016 14:39

Dat dachten wij ook. 8/01 is de eerstvolgende zondag, maar geen vervanging. Dit is ook een oneven week dus al een bezoekdag. (Ik zie dat ik dat hierboven fout heb geschreven)
De grootouder eist nu een bezoek op 8/1, 15/1 én 22/1 na elkaar (dus 3 opeenvolgende weekends).
Kunnen ze op basis van deze weigering (om toch voor interpretatie vatbare redenen) dwangsommen verkrijgen?

Reclame

Mvr1
Topic Starter
Berichten: 47

#4 , 14 dec 2016 19:28

Maw, zijn wij verplicht een vervangende bezoekdag te voorzien zodat ons kind dus plots 3 opeenvolgende weekends naar grootouder moet?

In het vonnis staat 'volgende zondag' en niet 'volgende zondag in een even week'.

Door de twee opeenvolgende feestdagen interpreteren wij dat het dus 'volgende zondag' 8/1 bezoekdag is maar dat is al een officiële bezoekdag dus geen vervanging.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 dec 2016 11:56

Natuurlijk hebben jullie jullie kind ook meerdere opeenvolgende weekends thuis.

M.i. heeft de grootouder gewoon recht op een vervanging op de volgende "mogelijke" zondag. Ik zou daar niet te lastig over doen. Op zich blijven het aantal dagen in het jaar hetzelfde (wat volgens mij de bedoeling is van de rechter). Ik zou voor die ene dag geen polemiek starten.

Mvr1
Topic Starter
Berichten: 47

#6 , 15 dec 2016 12:46

Uiteraard hebben wij als ouder ons eigen kind meerdere weekends op rij bij ons.
In principe kan er toch ook geïnterpreteerd worden dat de rechter bewust rekening houdt dat grootouderrecht een tweederangsrecht is en de prioriteit nog altijd bij het gezin ligt? M.a.w. dat deze uitzonderingen bewust zijn opgenomen in het vonnis, om het eersterangsrecht van de ouders te respecteren?

We weten wel dat we dit natuurlijk kunnen toegeven, maar het ging ons expliciet om de interpretatie (strafbaar of niet) en dat blijft toch wat onduidelijk voor ons.

Terug naar “Andere”