Toekomst mentaal gehandicapt kind

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Toekomst mentaal gehandicapt kind

#1 , 08 nov 2016 09:50

Deze vraag is niet ontzettend dringend, maar we willen de info graag op voorhand.
Situatie : een vriendin van mij, komende uit Roemenië en daar gescheiden, woont hier legaal ca. 10 jaar. Ze heeft in Roemenië nog een gehuwde dochter met 2 kinderen. Hier woont haar mentaal gehandicapte zoon (IQ van 6-jarige) van 18 jaar bij haar. Ze geeft tot enkele maanden terug, samengewoond met iemand, maar zonder contract, en zijn dus nu uiteen. Haar zoon gaat naar een internaat (waar hij graag is) maar kan daar maar tot zijn 21 jaar blijven (komt uiteraard wel de week-ends en de schoolverloven naar huis). De grootste nachtmerrie van mijn vriendin is, dat - bij haar overlijden - haar zoon terug naar Roemenië moet (woonden in erbarmelijke omstandigheden in een bergdorp, geen werk, haar ex-man alcoholieker ...).
Kan zij nu reeds maatregelen treffen dat die jongen later "ergens" officieel wordt ondergebracht in België ?? Hier heeft zij geen familie, en buiten mij geen vrienden of kennissen. Hoe erg ik het ook vind, ik kan die jongen onmogelijk bij mij nemen, hij heeft 24u/24u toezicht nodig.
Tot welke instantie kan ik mij wenden om haar te helpen ? Mijn vriendin is wellicht nog maar 44 jaar maar men weet nooit hé.
Dank bij voorbaat voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana
Berichten: 396

#2 , 08 nov 2016 22:21

Als uw vriendin ondertussen Belg geworden is en haar zoon ook, dan zie ik niet waarom men haar zoon terug naar Roemenië zou sturen bij overleden van de moeder....
Dat de moeder nu uit elkaar gaat met haar vriend, heeft er ook niets mee te maken volgens mij, vriend heeft geen verplichtingen tegen de zoon van uw vriendin, tenzij geadopteerd, maar dat blijkt niet uit uw verhaal.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 11 nov 2016 09:52

Dank voor uw reactie Adriana. U heeft gelijk, de ex-vriend heeft er niets mee te maken, er is geen sprake van adoptie. Mijn fout dit te vermelden.
Maar mijn vriendin noch haar zoon hebben de Belgische nationaliteit. Ze hebben wel uiteraard zo'n identiteitskaart zoals wij,
De procedure tot nationaliteitsverklaring is (denk ik) niet haalbaar. Zij heeft nooit integratie noch scholing kunnen volgen, daar zij vanaf het begin (officieel) gaan werken is als poetsvrouw, zowel in daguren maar ook elke dag van de week 's avonds in een kantoor (dus niet in de mogelijkheid om avondschool te volgen). Misschien kan ik haar eens een vrijblijvende test laten afleggen bij "Atlas" ?
Dus de vraag blijft voorlopig nog : kan de jongen hier in België blijven na haar overlijden ? De jongen kan lezen noch schrijven, gaat wel naar een Nederlandstalig internaat en hij is hier nu ca. 6 jaar in België.

Reclame

Adriana
Berichten: 396

#4 , 11 nov 2016 12:59

Ik ben zelf van Roemeense afkomst, woon sinds 2012 in België en heb pas 2 jaar geleden de Belgische nationaliteit aangevraagd, op basis van langdurig verblijf. Een belangrijke voorwaarde was dat ik 5 jaar onafgebroken gewerkt had. Belg worden lijkt mij voor jouw vriendin en haar zoon het belangrijkste, zeker omdat je zegt dat ze altijd al gewerkt heeft. Bij mij heeft de hele procedure nog geen half jaar geduurd. Ik heb ook geen integratie cursus gevolgd (wel opleiding via VDAB maar maakt geen verschil, is geen vereiste...). Als ze al zo veel jaren hier werkt, zal ze zeker geïntegreerd zijn zeker? ;-)

Stuur haar gewoon naar stadhuis voor meer informatie. Ze moet ook op haar strepen staan want bij sommige gemeentes sturen ze de mensen snel wandelen....

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#5 , 11 nov 2016 18:01

Nogmaals dank Adriana ! Woont u toevallig in Antwerpen ? Het is maar een vraagje hoor. Vroeger was er in Antwerpen een "Belgische-Roemeense vereniging, maar volgens mij bestaat die niet meer. Het was mijn bedoeling haar met landgenoten in contact te brengen daar het de voorbije jaren steeds verboden is geweest door haar ex-vriend. In elk geval zal ik verder mijn licht opsteken (voor haar) bij de gemeente.

Terug naar “Andere”