Zwartgemaakt via internet

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

Zwartgemaakt via internet

#1 , 07 nov 2016 11:25

Onlangs hebben mijn vrouw en ik de vriendschap gedaan gemaakt met iemand. Erge dingen zijn er niet gebeurd, maar deze persoon roddelde te veel over ons, we hebben nog een gesprek gehad om eventueel terug op dezelfde lijn te komen, maar dit draaide uit tot niets.
Nu is het zo dat ze waarheden verdraait en ons blijft zwartmaken.
Mijn vriendin is zelfstandig in bijberoep, dit betrekt ze er ook al bij en blijft ons neerhalen via facebook e.d.
Wij reageren er niet op (hopen dat ze het snel moe wordt, maar zo is het al een half jaar bezig) maar zo wordt het erger en erger, andere mensen die het lezen zouden haar bericht al durven verwijderen of zeggen het door naar ons.

Wat kunnen we doen moest hier echt geen betering in komen?
We kunnen niet bewijzen dat mijn vrouw haar praktijk hier schade door loopt, maar goede reclame is het ook niet.
Die persoon heeft zeer veel facebookvrienden (vrienden van vrienden van vrienden, ...) die ze niet persoonlijk kent, maar deze lezen dit natuurlijk ook.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 07 nov 2016 13:39

Dit is laster en eerroof. Het verkrijgen van schade is geen vereiste om juridische stappen te ondernemen.
Louter het feit dat het verspreiden van deze informatie nadelig is voor het "slachtoffer" is voldoende.

U kan er dus wel degelijk een zaak van maken.
Contacteer een advocaat indien jullie hier mee verder willen.



""""
Laster: iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt. Bijvoorbeeld: men verwijt iemand dat hij een diefstal heeft gepleegd, zonder hiervoor het bewijs te leveren.

Eerroof: iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen.

Belediging: verspreiden van informatie over onduidelijke feiten, die de eer van een andere persoon aantast.

Lasterlijke aangifte: laster in de vorm van een aangifte aan de overheid 

Kwaadwillige ruchtbaarmaking:  Anders dan laster en eerroof impliceert de kwaadwillige ruchtbaarheid het verspreiden van weliswaar correcte informatie waarvan de verspreiding op zichzelf storend overkomt (bv een veroordeling).
""""

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 08 nov 2016 19:44

Bedankt, we hopen echt dat het niet zo ver komt. Dit is voor niemand goed.
Gelukkig keuren veel mensen haar gedrag niet goed!

Reclame

Terug naar “Andere”