Derde voornaam gebruiken?

258963
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Derde voornaam gebruiken?

#1 , 27 okt 2016 01:14

Hallo,

Ik hoop dat het een beetje juist is geplaats, maar ik vroeg me af of het mogenlijk is om de derde (officiele) voornaam te gebruiken in plaats van de eerste? Of is het altijd verplicht om de eerste te gebruiken? Ik vraag het een beetje in het algemeen sinds ik overweeg om mijn roepnaam te veranderen owv transgender identiteid en ik niet echt de hele procedure van het veranderen van voornaam wil ondergaan sinds mijn derde naam wel een typische naam is van mijn gender identiteid.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 okt 2016 09:00

Zowel mijn reeds overleden vader als moeder hebben hun eerste voornaam enkel gebruikt op officiële documenten, en dat hun hele leven lang. Hun gebruikte voornaam was de 2de in de rij. Nooit problemen mee gehad.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 27 okt 2016 19:06

Zelfs al gebruikt u als voornaam iets totaal anders, ook dat kan. Let wel: op officiele documenten moet u uiteraard uw echte naam gebruiken. Maar als u uw collega's dus meldt dat u in het vervolg Nabukadnezar geheten wil worden, dan is daar niets op tegen. (Misschien dat ze er wel hun tong vaker over breken :-)

Reclame

258963
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2016 20:41

Ik bedoelde uiteraard zowel officieel en als roepnaam dezelfde officiele naam, maar dan de derde in plaats van de eerste. Dus als voorbeeld: Jan René Olivia en dan Olivia gebruiken ipv Jan zowel als roepnaam als officieel. Het spijt me als het niet duidelijk was.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 27 okt 2016 22:55

Dat is niet mogelijk. Maar wat je wel kan doen: als je officiele voornaam Jan René Olivia is, gebruik voorlopig bijvoorbeeld Jane Renee Olivia . Er is dan gewoon 2 X een e teveel. Een handtekening blijft per slot van rekening een soort van krabbel; en je initialen blijven ook hetzelfde. Maar informeer je bij Cavaria, daar hebben ze nogal ervaring met mensen in het transgenderproces en hoe die de naamsverandering gaandeweg aanpassen.

Terug naar “Andere”