volmacht

rooiezita
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

volmacht

#1 , 26 okt 2016 15:33

Als ik een volmacht schrijf voor een afhaling bij een persoon (bv bij Peter), kan Peter dan weigeren deze afhaling te regelen met de gevolmachtigde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 26 okt 2016 15:41

Ja, enkel als er een mogelijkheid tot volmacht opgenomen is in de overeenkomst of wettelijk voorzien, kan er iets via volmacht geregeld worden.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 26 okt 2016 15:52

Ja; ik kan me bv voorstellen (voorbeeld uit de realiteit) dat een garagist van bv Fe***ri weigert een Fe***ri wagen mee te geven aan iemand die hem , zelfs met volmacht, komt ophalen.

Wat met verantwoordelijkheid van die garagist als hij dat aan een onervaren chauffeur (bv 21 jarige) meegeeft, zelfs al is het de dochter of zoon van de eigenaar?

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2016 20:47

Interessante vraag. Ik vind hierover niets terug in de rechtsleer. Er wordt wel veel geschreven over het feit dat Peter het bewijs van de volmacht kan vragen aan de volmachtdrager. Blijkbaar zijn er zelden problemen in ons recht over het door TS gestelde probleem.

De volmachtdrager vertegenwoordigt de volmachtgever. Het is net alsof uzelf in eigen persoon voor Peter staat en hij weigert de afgifte van het goed. Dit zou volgens mij tot aansprakelijkheid van Peter kunnen leiden, indien bv. de afgiftetermijn verstrijkt.

Peter kan altijd het bewijs van de volmacht vragen. Hij heeft het recht doch niet de plicht om dit te vragen.

Valsheid in geschrifte bestaat echter in ons land en gezond verstand dicteert dat men voorzichtig omspringt met bv. het afgeven van kostbare stukken louter op basis van het voorleggen van een onderhandse volmacht. Moest ik Peter zijn zou ik bellen naar de opdrachtgever om telefonisch de volmacht te laten bevestigen, vervolgens een kopie nemen van de onderhandse volmacht en dan pas het stuk afgeven.

Terug naar “Andere”