referentie adres

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

referentie adres

#1 , 13 okt 2016 17:00

beste

zijn er nadelen verbonden aan het nemen van een referentie adres (in plaats van een domicilie adres) voor diegene die het referentieadres aanvraagt
het is al duidelijk dat er geen onmiddellijke problemen zijn voor diegene die fungeert als persoon waarbij het referentieadres wordt genomen

de persoon in kwestie zal 10 maanden per jaar op een schip werken, vandaar dat het nuttig lijkt om een referentieadres aan te vragen

met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 13 okt 2016 17:18

U komt er voor in aanmerking en ik zie niet meteen een probleem, het is een officieel adres.
Wel moet u het volste vertrouwen hebben in de persoon die u het referentieadres geeft. Normaal heeft die persoon de plicht om u alle post te bezorgen, in uw specifiek geval kan dat echter betekenen de post lezen en u op de hoogte houden van eventueel dringende inhoud.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2016 20:09

hartelijk dank!

Reclame


Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 okt 2016 18:24

dank je wel

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 nov 2016 10:39

beste

zijn er nadelen verbonden aan het behouden van je domicilie adres in België als je 8 tot 10 maanden per jaar op schip bent
de persoon in kwestie is er nog steeds niet uit waar hij het best aan doet
mag hij zijn domicilie adres in België bewaren

dank alvast voor jullie tijd

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 12 nov 2016 01:32

Kan perfect.
Ik heb een familielid die jaarlijks quasi constant in buitenland verblijft ergens in de wereld.
Heeft een vast adres waar hij ingeschreven staat. Komt soms naar België werkt voor een groot bedrijf en gaat dikwijls na een werkperiode in vb Azië op vakantie in Amerika waarna hij een periode in Amerika werkt om dan een week of zo naar België te komen voor hij weer naar een ander continent vertrekt.
Als dat een grote firma is zal men op de HR dienst wel weten wat hij best doet.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 nov 2016 14:43

De wijkagent is zonet langsgeweest en deze liet verstaan dat het niet zeker is dat betrokken aanvrager zijn referentie adres hier kan krijgen en dit omdat betrokkene hier voor hij begon te werken op een schip gedomicilieerd was.
Kan het op die basis geweigerd worden?
Betrokken aanvrager is ook mede eigenaar van de woonst op het referentie adres.
Maar misschien ben ik niet duidelijk meer.
Kort gezegd: mijn man en ik gaan scheiden en hebben een huis dat in onverdeeldheid blijft.
Hij heeft hier geen familie en voorlopig geen vast adres.
Hij werkt 8 tot 10 maanden per jaar op een schip en dit sinds begin deze maand.
Ik dacht er goed aan te doen hem zijn referentie adres hier te laten zetten maar na het bezoek van de wijkagente heb ik het idee er meer kwaad dan goed mee gedaan te hebben.
Kunnen ze hem weigeren van zijn referentie adres hier te zetten?
Volgens de agent in kwestie moet hij eerst ambtshalve geschrapt worden ... wat mijn inziens, gebaseerd op de informatie die ik hier ontving, niet klopt.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2016 14:49

Dank Fransiscus, ik lees uw antwoord nu.
Het lijkt erop dat ik mij een heleboel onnodige administratie op mijn hals heb gehaald. Als hij hier zijn referentie adres niet kan zetten mag hij waarschijnlijk wel zijn domicilie behouden.
Hij zou dan ingeschreven worden als langdurig afwezig of zo maar moet dan blijkbaar eens aan wal aantonen dat hij inderdaad terug in Belgie is. :?
Of is dit allemaal minder omslachtig dan het lijkt?

artemis
Berichten: 3293

#10 , 13 nov 2016 16:18

Als uw (bijna) ex-man bij u zijn domicilie behoudt dan blijven jullie beschouwd worden als een gezin, met alle gevolgen vandien.
De wijkagent is zonet langsgeweest en deze liet verstaan dat het niet zeker is dat betrokken aanvrager zijn referentie adres hier kan krijgen en dit omdat betrokkene hier voor hij begon te werken op een schip gedomicilieerd was.
Hij heeft hier geen familie en voorlopig geen vast adres.
Volgens de agent in kwestie moet hij eerst ambtshalve geschrapt worden
Als hij hier zijn referentie adres niet kan zetten mag hij waarschijnlijk wel zijn domicilie behouden.
Hier kan ik niet goed volgen… Heeft uw man momenteel een domicilie (zoja, waar?) of is hij adresloos?
Volgens mij kan men op een schip nooit een domicilie hebben.

Daklozen (die bv ambtelijk geschrapt zijn geweest en onvoldoende bestaansmiddelen hebben) kunnen een referentieadres (RA) aanvragen bij het OCMW. Maar voor zover ik begrijp is uw man geen dakloze en heeft hij voldoende bestaansmiddelen. Als hij een RA wil dient hij zich wel eerst uit te schrijven van zijn huidige hoofdverblijfplaats. Men mag geen domicilie (meer) hebben om in aanmerking te komen voor een RA.
Betrokken aanvrager is ook mede eigenaar van de woonst op het referentie adres.
Uw man mag niet op het RA wonen. Als hij daar nu nog woont of er gewoond heeft zou men kunnen vermoeden dat hij daar terug gaat wonen of blijft wonen, enkel zonder domicilie. Dat zou zeker een reden tot weigering kunnen zijn.
Het is een feit dat men strenger is geworden met het geven van een RA omdat het vaak misbruikt werd om schuldeisers op afstand te houden. De ene gemeente zou er strenger mee omgaan dan de andere.

10 jaar geleden heb ik RA gegeven aan vrienden die zouden emigreren en een ruime periode te overbruggen hadden zonder vaste verblijfplaats. Dat was toen gewoon een kwestie van een handtekening te zetten, daar kwam geen wijkagent bij kijken en is ook voor beide partijen volstrekt probleemloos verlopen.
Aan de wetgeving/de voorwaarden is er intussen niets veranderd, wel zijn (sommige) gemeentes strenger geworden om misbruik te voorkomen.

Ook weet ik dat er schippersverenigingen zijn (vzw's die optreden als rechtspersoon) met als doel RA te geven aan rondvarende schippers...

artemis
Berichten: 3293

#11 , 13 nov 2016 16:40

Het moet gezegd worden dat de regelgeving mbt het in aanmerking komen van een referentieadres bijzonder dubbelzinnig en voor verschillende interpretaties vatbaar is. In die mate dat ze verschillend wordt toegepast naargelang de gemeente, en dat zou niet mogen zijn.
Zou dringend eens op het to do-lijstje van de overheid moeten komen..

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 nov 2016 16:47

Beste hartelijk dank voor uw antwoord. Ik ben ergens wat komma s vergeten te zetten vandaar de verwarring, waarvoor mijn excuses.
Hij was hier gedomicilieerd. Hij heeft vlak voor zijn vertrek, op mijn aanraden, de aanvraag gedaan on zijn ra hier te laten zetten.
Ik had vooraf ook wat rondgebeld maar er was eerlijk gezegd weinig kennis ter zake.
De wijkagent zei inderdaad dat er in het verleden regelmatig misbruik werd gemaakt.
Stel dat ze hem weigeren, valt hij dan zonder adres? Hij komt pas terug in het voorjaar aan wal en kan tot dan geen documenten ondertekenen. Ik zou het echt stom vinden moesten er nodeloos problemen ontstaan waar dat mijn inziens niet nodig is of was.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 mar 2017 11:55

wegens licht kafkaiaanse toestanden is de echtscheiding nog niet ingeleid bij de rechtbank en zijn mijn partner en ik nog steeds gehuwd
hij is hier tevens nog steeds gedomicilieerd
hij heeft een tijd op een schip gewerkt en is nu terug aan wal
de wijkagente die eerder langskwam heeft hem ingeschreven onder het statuut "tijdelijk afwezig"
momenteel verblijft hij hier tot hij terug aan boord van een schip gaat, wat vermoedelijk ergens begin mei zal zijn
ik heb hem er reeds herhaaldelijk aan herinnerd dat hij zich moet gaan tonen op het stadhuis om te laten weten dat hij momenteel terug aan wal is
hij is ondertussen bijna een maand terug in het land en heeft dit nog niet gedaan
kan ik hiermee problemen krijgen

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 21 mar 2017 20:49

Dus hij is nog steeds gedomicilieerd op uw adres. Dat kan uiteraard een probleem zijn.
Hier staat de uitleg
http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/

Een referentieadres is slecht iets voor de officiële documenten te bezorgen. In onze stad ken ik een adres waar meer dan 100 personen hun referentieadres hebben al jaren.

Witloof
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 mar 2017 14:49

hartelijk dank voor uw reactie
hij is inderdaad nog steeds bij mij gedomicilieerd & sinds het najaar vorig jaar ingeschreven als
'tijdelijk op een schip' of tijdelijk afwezig
hij gaat weigerachtig staan tgo een referentie adres te nemen op een ander adres, concreet houdt dat in dat hij hier gedomicilieerd blijft
& indien op schip het statuut heeft van tijdelijk afwezig (nu ook wanneer hij aan wal is wegens het zich niet gaan opnieuw aanmelden bij het stadsloket)
de echtscheiding werd nog niet ingeleid, als ik het goed begrepen heb kan ik niet anders dan hem hier gedomicilieerd te laten tot de echtscheiding ingeleid is of bekrachtigd werd bij vonnis
we zijn nog steeds gehuwd en beide eigenaar van het huis

Terug naar “Andere”