Moeder vertrekt - wettelijk samenwonend

Maarten85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Moeder vertrekt - wettelijk samenwonend

#1 , 10 okt 2016 12:54

Besten

Mijn vriendin, met wie ik wettelijk samenwonend was heeft de gezinswoning verlaten op 26/09/2016 (2 weken geleden).
Dit samen met mijn dochtertje van 8 maanden oud.
Ondertussen heb ik een deurwaarder over de vloer gekregen om de betekening af te geven van het einde wettelijke samenwonen evenals de kennisgeving van adreswijziging van een minderjarige.

Waar al deze stappen uit voortkomen weet ik niet, dus vermoedelijk heeft zij al een advocaat onder de arm genomen.
Graag zou ik mij nog verzoenen met haar, niet enkel in functie van onze dochter, maar ook voor onszelf.
Ze belt mij 's ochtends, 's avonds, 's middags, niet zoals vroeger maar ze is duidelijk een richting uitgeduwd.

Los daarvan zou ik graag mijn dochtertje zien natuurlijk.
Kan ik op basis van bovenstaande documenten iets eisen? Ik kan maar moeilijk wachten tot er 1 of andere brief van 1 of andere advocaat komt om een eventuele gerechtelijke procedure op te starten...
Voor hetzelfde geld zit er niemand achter en lijkt het dan alsof ik het mij allemaal niet aantrek.
En ook, ben ik eigenlijk "erkend" als vader? Heb al diverse verhalen gelezen van vaders die wettelijk niet erkend zijn.

Vorige week heb ik mijn dochtertje wel even mogen zien, het is zoals gezegd hierboven niet dat we niet on speaking terms zijn...
Dit omwille van haar doopvoorbereiding die moet plaatsvinden op 03/12/2016...
Ik weet niet of het een goed plan is dit te laten doorgaan. Als ik moet wachten tot dan om haar nog eens te zien...
Dan kan ik er een half uur in een kerk naast staan en gaan ze ze terug meenemen als ik geen regeling kan maken.
Een echt feest zie ik er er dan niet van komen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2016 13:12

Of u erkend bent als vader (eigenlijk is het omgekeerd: u als vader erkend het kind), zou u moeten weten. Hebt u uw kind erkend bij de geboorte? Normaal zou u hier een papier moeten voor getekend hebben voor het kind geboren was, of op het moment van aangifte van de geboorte (telkens bij de dienst bevolking). Draagt het kind uw naam?

Als u uw kind erkend hebt, hebt u evenveel recht om haar te zien, dan uw vriendin.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Maarten85
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2016 13:14

Ik heb het kind aangegeven samen met mijn vriendin op het stadhuis en het draagt mijn naam.
Op dat ogenblik heb ik niet echt gelet op de inhoud van die documenten. De vreugde was net iets te groot op dat moment.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2016 14:12

Voor zover ik weet kan een kind niet de naam van de vader dragen, als de vader het kind niet erkend heeft. Ik heb dus een sterk vermoeden dat je bij het aangeven van de geboorte, ook meteen het document voor erkenning getekend hebt. Je hebt dus zeker het recht om uw dochtertje op regelmatige tijdstippen (en zelfs meer dan dat) te zien. Maar als je met de mama niet tot een overeenkomst kan komen hieromtrent, vrees ik toch dat je ook best een advocaat onder de arm neemt om via gerechtelijke weg een omgangsregeling / coöuderschap af te dwingen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”