Bijdrage van afwezige ouder opeisen

Brendsmh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bijdrage van afwezige ouder opeisen

#1 , 02 okt 2016 22:42

Hallo allen,

Ik ben recentelijk 18 geworden en onderhoud mijzelf volledig. Aangezien ik geslaagd ben maar nog niet erkend aan het studeren ben (zit wel op een school) krijg ik geen ov en geen studiefinanciering. Mijn vader die nooit in mijn leven is geweest en mij immers ook niet heeft erkend wil ik graag aanklagen voor alimentatie.

Financieel red ik het in mijn eentje niet. Mijn moeder is hertrouwd met een gepensioneerde. (Deze man heeft mij niet geadopteerd). Financieel wil en kan ik niet bouwen op mijn moeder.

Mijn moeder heeft hem nooit om alimentatie gevraagd vanwege trots.(het geld was wel zeker nodig). Af en toe kreeg mijn moeder een kleine bijdrage maar dan praten we over een periodes van jaren. Mijn vader heeft een zeer goede betaalde baan.
Nu wil ik hem niet financieel ruïneren maar ik wil wel een bijdrage.

Ik heb recentelijk wat gelezen over het onderhoudsplicht is dat hier ook van toepassing? Wat is hierin mijn recht? Of wat stellen jullie voor dat ik doe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 02 okt 2016 23:06

jammer, maar je kan je biologische vader niet "aanklagen" voor alimentatie. Je bent bij je geboorte niet officieel erkend, dus bestaat je biologische vader niet voor de wet. De persoon die onderhoudsplichtig is tov jou is je moeder. Of je dat nu wil of niet. Maar dat is de wettelijke context. Op zijn minst heb je zelf recht op jouw kinderbijslag en zou je met haar kunnen bespreken welke steun ze je kan geven. Wat je ook zou kunnen doen is informeel contact opnemen met je biologische vader. Misschien wil hij je wel tegemoetkomen en helpen. Maar nogmaals. Volgens de wet kan hij niet verplicht worden.
Wat bedoel je met "ik ben geslaagd maar ben nog niet erkend aan het studeren"? Wat is je statuut: wachttijd werkloosheid? student?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 okt 2016 07:48

U bent wss nederlander. Dan gaat u best naar rechtenforum.nl , hier behandelen we enkel Belgisch recht.

Reclame

Terug naar “Andere”