vragen omtrent domicilie

howardPi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

vragen omtrent domicilie

#1 , 01 okt 2016 02:20

Dag Allen,

situatieschets :

Mijn vader staat bij mij gedomicilieerd. Nu hij staat bij mij gedomicilieerd omdat hij als zelfstandige failliet is verklaard en alles kwijt is en dus dakloos is.
Nu komen zijn brieven aan mijn adres toe , vaak zijn het brieven van gerechtsdeurwaarders.

Vorige week kwam er een gdw met de politie langs , en stelde vast dat mijn vader niet effectief bij mij (het gedomicilieerd adres) "woont" .
Ze zeiden dat ze dit zullen melden aan de wijkagent . Ik vermoed dus dat ze mijn vader ambtelijk zullen schrappen.

Afgelopen dagen ben ik langs de dienst voor burgerzaken en OCMW geweest en hebben ze mij verteld dat mijn vader eigenlijk niet moest domiciliëren , maar een referentieadres moest aanvragen.
De reden waarvoor hij gedomicilieerd is , is omdat zijn brieven ergens naartoe moeten kunnen gestuurd worden.

Vragen :
Ik heb vernomen dat er iets is dat domiciliefraude heet en dit waarschijnlijk toepasselijk zal zijn voor mijn vader. via wat zoekwerk lees ik ook dat dit serieus grote bedragen zijn . Is dit vermijdelijk ? zijn de kansen groot in de situatie van mijn vader zal veroordeeld worden voor domicliefraude.

Is de vaststelling van de gdw geldig of juist? Vader verblijft momenteel in het buitenland ( Afrika , 4 maanden) , maar eenmaal hij terug in het land is , zit hij degelijk bij mijn thuis. Er is weliswaar geen persoonlijke goederen van hem bij mij en hij slaapt bij mij ook op de zetel, maar het is volgens mij degelijk wel zijn hoofdverlijfplaats in Belgie. Is dit dan nog steeds domiciliefraude.

Het feit dat mijn vader financieel al niet meer ( toch voor de moment) niet meer voorzichzelf kan zorgen , heeft het toch ook geen zin om hem een boete op te leggen , als men toch kan vermoeden dat hij die niet zal kunnen betalen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met gelijkaardige situatie en kennis van hebben . Graag hoor ik jullie advies.


Aan allen bedankt om dit te lezen en te beantwoorden

howardPi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2016 07:27

Als u vader nu in het buitenland zit heeft hij enkel een referentie adres nodig dit kan bij u thuis zijn, als hij terug thuis komt kan hij dan een domicilie adres bij je zetten, stel je persoonlijk veilig met je goederen!

Ik denk niet dat het een zo een vaart zal lopen met je vader zijn domicilie fraude, hij zit tenslotte in Afrika, men kan hem moeilijk een boete geven als er geen inkomsten zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 okt 2016 09:34

Je speelt gevaarlijk spel. Een DW kan heel uw inboedel aanslaan en verkopen, als zijnde eigendom van uw vader, gezien hij op dat adres is gedomicilieerd. Je kan dat dan enkel nog weerleggen door de facturen van alles aan de DW voor te leggen.

Reclame

howardPi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2016 00:55

Alvast bedankt voor de antwoorden mensen , Verder wou ik nog eens vragen :

Wat zijn dan de rechtsgevolgen voor een persoon die tijdelijk ( een paar maanden/ à X aantal jaren <4jaar) dakloos is . (dus geen domicilie heeft).
Ik weet dat hij zeker niet langer dan 2 jaar in het buitenland mag verblijven , anders verliest hij zijn permanent verblijfsrecht in België, maar zijn er nog andere hypothetische gevolgen die ik uit het oog verloren heb.

Het enige advies dat ik gekregen heb van het OCMW en de gemeente , is dat hij eens langs kan gaan bij het CAW en daar kunnen ze hem eventueel een overleg doen om hem in een of andere centrum te stoppen voor (tijdelijke) daklozen. (wat ik liever niet zie gebeuren , aangezien de mensen die daar verblijven meestal louche types zijn(vermoed ik ))

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 03 okt 2016 11:33

Uw vader wordt nu Ambtelijk Afgeschreven bij Collegiaal Besluit.
Zolang dat niet gebeurd is kunnen zoals hierboven gesteld de GDW bij u alles met beslag komen leggen en zal u een revindicatieprocedure moeten opstarten via de beslagrechter.
Referentieadres voor een reiziger ???? voldoet volgens mij niet aan de voorwaarden..
4 maanden naar Afrika reizen ...en faling zal ook vragen doen rijzen bij bepaalde diensten.
Als AACB wordt men als een non-inwoner benoemd met alle gevolgen van dien - en is met niets meer in orde bij toegang in Schengenzone kan hij al opgepakt worden want staat nl gesignaleerd in Algemene Nationale Gegevensbank.
Ook zij Belgische IK en paspoort worden gesignaleerd.
Officiële post wordt ofwel niet leer verzonden en dagvaardingen worden naar huis gerechtsdeurwaarders en of procureur des Konings gestuurd (als officieel adres) ...

howardPi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2016 23:25

http://www.kruispuntmi.be/thema/verblij ... lfstandige
Besten , Er zijn nog een aantal zaken dat ik niet begrijp.
Volgens de bovenstaande link staat er heel duidelijk in welke omstandigheden een EU burger zijn langdurig verblijf kan verliezen :
- Je bent een ernstig gevaar voor de openbare orde of nationale veiligheid. Een strafrechtelijke veroordeling is daarvan op zich geen bewijs.
- Je verlaat België voor meer dan 2 achtereenvolgende jaren.
- Als je de laatste 10 jaar in België je verblijf hebt gehad, dan kan je alleen bij een ernstige aanslag op de nationale veiligheid van het grondgebied worden verwijderd.

Ik ging vanmiddag naar de dienst voor de migratie voor de schrapping van zijn domicilie op mijn adres, dan begon de mevrouw te vragen
"aja voor hoe lang is al weg "
Dan heb ik (te) eerlijk geantwoord "ongeveer 5 maanden"
Dan begon de discussie verder en vertelde ze mij dat mijn vader het aan de gemeente had moeten melden wanneer hij langer weg is dan 3 maanden en dat hij hoogstwaarschijnlijk ambtelijk afgeschreven zal worden als hij in problemen is met brieven die komen vanuit de overheid en dat er dan waarschijnlijk een controle nog zal komen om zijn niet woonachtigheid te bevestigen.

Op het laatste vroeg ik dan nog eens voor de duidelijkheid welke rechtsgevolgen het voor hem meebrengt.
Gaf ze me het antwoord dat mijn vader zijn E kaart of E plus kaart zal vernietigd worden (= zijn verblijfsrecht is ongeldig) door de bevoegde instantie.

Hierbij wil ik vragen of de laatste zin hierboven wel klopt of niet aangezien ik het toch anders heb begrepen op de overheidssite voor migratie ( die mij toch meer betrouwbaar lijkt) .

Dank bijvoorbaat
Howard Pi

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 05 okt 2016 14:16

Wat is de nationaliteit van uw vader?

Terug naar “Andere”