studietoelage huurcontract

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

studietoelage huurcontract

#1 , 26 sep 2016 16:38

Mijn dochter studeert in Antwerpen, dus alvast geen tweede verblijfstaks voor kotstudenten. Maar op haar contract staat hoofdverblijfplaats, terwijl de verhuurder wel degelijk op de hoogte is dat ze student is en nog thuis gedomicilieerd is. Is dit een probleem bij de studietoelage aanvraag? Kunnen we best een nieuw contract vragen? Hartelijk dank voor advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 sep 2016 19:33

staat er ergens in dat contract een verwijzing naar het woord "kotstudent" of "kot"?

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#3 , 26 sep 2016 20:38

Nee, staat nergens vermeld. Ik zie dat het trouwens een klassiek 9 jaar huurcontract is (aangezien de studies 4 jaar duren is dat op zich geen probleem). Ik vraag liever een correct document aan de verhuurder als het moet, ipv dat de dienst studietoelagen vragen gaat stellen.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 sep 2016 09:20

Ze heeft dan ook geen kot gehuurd maar een gewoon appartement. Wie zegt dat dit wel als kot vergund is? En het is niet de verhuurder die de verblijfstaks oplegt, maar de stad vraagt die aan de verhuurder en die dan weer op zijn beurt aal uw dochter. Door in een dergelijk appartement te wonen pleegt ze eigenlijk domiciliefraude. Verhuurder is niet verplicht u een ander contract te geven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 27 sep 2016 10:03

Voor de verhuurder is ze idd een reglementaire huurder, die gewoon zoals jij en mij verhuist. Als daar dus een schadebeding instaat als ze zich daar niet domicilieert (bvb doorrekenen van de kosten door stad bij niet-domiciliering), zal ze dit ook effectief moeten betalen.

Dienst studietoelagen heeft op zich geen zaken hiermee.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 27 sep 2016 10:19

Als het een contract hoofdverblijfplaats is, zal ze zich daar moeten domicilieren. U kunt vragen om het contract te ontbinden, maar dan kan de huurder hiervoor de vastgelegde verbrekingsvergoeding eisen.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 27 sep 2016 10:27

In Antwerpen worden voltijdse studenten vrijgesteld van tweede verblijfstaks wanneer ze een gewoon appartement huren. Dit kan je navragen bij de dienst Financiën.

Terug naar “Andere”